Brasilianska Varig nu medlem av Star Alliance

BRASILIANSKA VARIG NU MEDLEM AV STAR ALLIANCE SAS, Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International och United Airlines hälsade idag det brasilianska flygbolaget VARIG välkommen som ny medlem av Star Alliance-familjen. Med flygningar till alla viktiga destinationer i Syd-Amerika öppnar VARIG en hel kontinent för Star Alliance-passagerare. Från och med den 26 oktober kommer medlemmar i VARIG:s lojalitetsprogram att kunna samla och använda poäng när de flyger med något av de andra flygbolagen i Star Alliance. Från samma datum kan medlemmar i de övriga lojalitetsprogrammen i Star Alliance göra motsvarande när de flyger med VARIG. VARIG:s anslutning till alliansen betyder också att passagerare nu har tillgång till drygt 185 Star Alliance-lounger på flygplatser över hela världen. VARIG kommer att vara delaktigt i arbetet med att ytterligare förbättra servicen till passagerarna, som exempelvis enklare rutiner vid biljettbeställning, bättre flygförbindelser och genomgående incheckning samt förbättrad bagage- och markservice. VARIG är Sydamerikas äldsta och mest kända flygbolag. Bolaget flyger till alla större städer i Sydamerika. - Det är en glädje för oss att VARIG nu ansluter sig till Star Alliance-familjen. Idag ger vi våra passagerare en kontinent, sa cheferna i de fem övriga flygbolagen i ett gemensamt uttalande - Jan Stenberg, SAS, R. Lamar Durrett, Air Canada, Jürgen Weber, Lufthansa, Thamnon Wanglee, THAI och Gerald Greenwald, United. Fernando Pinto, vd och koncernchef i VARIG, framhöll att VARIG:s passagerare kommer att få betydande fördelar när bolaget nu ingår i Star Alliance. - Jag är imponerad över de framsteg som bolagen i Star Alliance har gjort när det gäller att bygga upp detta nätverk. Jag har sett hur dessa fem flygbolag samarbetar alltid med passagerarna i fokus. På vägnar av samtliga medarbetare i VARIG är det med stort nöje som jag sätter vårt namn på listan över kvalitetsbolag som utgör Star Alliance-nätet, sa Fernando Pinto. - Forts.) VARIG Brazilian Airlines är det största flygbolaget i Sydamerika med flygningar till alla större städer på kontinenten samt till en rad destinationer på fyra andra kontinenter. Linjenätet omfattar 122 städer i 24 länder. Bolagets omsättning 1996 var 3,4 miljarder dollar. VARIG har 18 100 medarbetare och flög i fjol 9,7 miljoner passagerare med sina 82 flygplan som dagligen genomför 390 starter. De sex bolagen som nu ingår i Star Alliance har drygt 230 000 anställda. Det samlade linjenätet täcker 108 länder. Den samlade omsättningen för de sex Star Alliance-bolagen utgjorde i fjol 45,7 miljarder dollar . Medlemmarna i Star Alliance transporterar på årsbasis 184 miljoner passagerare med sina 1446 flygplan som dagligen genomför närmare 6700 flygningar till 642 destinationer. Ytterligare information: SAS: Knut Lövstuhagen, +46-8-797 1500 Air Canada: John Reber, +1-514-422 5676 Lufthansa: Christian Klick, +49-69-696 2354 eller Dan Lewis, +49-69-696 94830 THAI: Charlene Suddhimondala, +66-2-545 2663 United: Richard Martin, +1-847-700 2597 VARIG: Solange Schvartzer, +55-21-272 5311 Bil Star Alliance - A Brief History ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00490/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00490/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.