Chefsbyte i Air Baltic

CHEFSBYTE I AIR BALTIC Det nationella, lettiska flygbolaget airBaltic får ny verkställande direktör. Kjell Fredheim, som varit chef för airBaltic sedan starten 1995, drar sig nu tillbaka enligt tidigare avtal. Till ny VD har styrelsen i airBaltic utsett Rudi Schwab, som idag är chef för SAS' kommersiella verksamhet i Japan och Korea. Chefsbytet sker den 20 mars. Kjell Fredheim har tidigare varit chef för flygbolaget SAS. Då han 1995 gick i pension, blev han av SAS ledning och styrelsen i airBaltic ombedd att leda det nystartade lettiska flygbolaget fram till utgången av 1996. Han hade då arbetat i närmare tre år med att få bolaget etablerat. SAS äger 29 procent av aktierna i airBaltic. Den lettiska staten är den största aktieinnehavaren med en ägarandel på 51 procent. airBaltic har utvecklats till ett modernt, västorienterat flygbolag som under sitt första hela verksamhetsår ifjol fraktade 115.000 passagerare på ett linjenät som omfattar 12 destinationer i 12 länder. Trafiken bedrivs med tre brittisk-tillverkade Avro 70 jetflygplan och ett turbopropflygplan av typen SAAB 340. SAS är strategisk partner till airBaltic. Rudi Schwab har varit anställd i SAS i 25 år och var länge chef för SAS verksamhet i Syd- Amerika . Han var också chef för flygverksamheten i det chilenska flygbolaget LanChile under den period som SAS var delägare i bolaget. Under de sista 3,5 åren har Rudi Schwab varit bosatt i Tokyo som chef för det skandinaviska flygbolagets kommersiella aktiviteter i Japan och Korea. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00170/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00170/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.