Fler passagerare med SAS och kundnöjdheten ökar

Fler väljer att resa med SAS och i december ökade antalet passagerare med 2,1% jämfört med föregående år. Tillväxten var störst på SAS flygningar till Asien, USA och Europa där SAS ökat antalet avgångar och öppnat nya linjer, bland annat till Hongkong. Totalt reste 27,1 miljoner passagerare med SAS under kalenderåret 2015.

SAS trafik ökade med 7,9% i december och då framförallt på de interkontinentala linjerna där trafiken ökade med 15%. Trafiken hade även en positiv utveckling på SAS Europalinjer, främst till och från Sverige. I linje med det utökade erbjudandet på linjerna till Asien, USA och Europa ökade SAS kapaciteten under månaden med 12,7%, vilket ledde till en kabinfaktor på 68,2%.

-        Trafikväxten i december är positiv och ska sättas i relation till vårt utökade interkontinentala erbjudande och mer säsongstrafik i Europa. Våra kommersiella satsningar ger resultat, vilket avspeglas i en kundnöjdhet som är bland de högsta vi någonsin haft. Det inspirerar oss att jobba vidare med ytterligare förbättringar samtidigt som vi med ökad intensitet fortsätter att effektivisera verksamheten, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den preliminära valutajusterade yielden^ och PASK* var under december 9% respektive 13% lägre än föregående år. Den planerade kapacitetstillväxten på 10-12% under vinterprogrammet 2015/2016 resulterar i längre genomsnittlig flygdistans, vilket rent matematiskt medför en lägre enhetsintäkt och enhetskostnad.

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.