Fler SAS-turer till Indien och Kina

Fler SAS-turer till Indien och Kina SAS kommer från och med i höst att utöka antalet turer till både Peking och Delhi. Den 19 september får linjen till Peking, som idag trafikeras fyra gånger i veckan, ytterligare en avgång. Den femte turen kommer att avgå 15.50 på fredagar med ankomst till Peking 06.45. Returen kommer att flygas lördagar med ankomst Köpenhamn 13.00. Anslutningen till Stockholm anländer 15.30. I början av april fick även SAS linje till Hongkong en femte tur med avgång från Köpenhamn på fredagar 15.35. Returen från Hongkong anländer till Köpenhamn 16.20, med anslutning till Stockholm som ankommer 18.30. - Sedan ett par år tillbaka har vår målsättning varit att kunna trafikera såväl Hongkong som Peking alla veckans dagar. Det här är ett steg på vägen mot det, säger Lennart Dufva, ansvarig för SAS linjer till Kina. Antalet passagerare mellan Europa och Kina har ökat med närmare 30 procent det senaste året. - Det är viktigt att SAS har tillräckligt med kapacitet för att kunna vara med och ta hand om den ökningen, påpekar Lennart Dufva. Även SAS linje till Delhi, som åter öppnades för knappt två år sedan, kommer från och med den 8 november att utökas med ytterligare en tur i veckan, från nuvarande tre till fyra avgångar. Den nya turen blir en lördagsavgång, 20.10 från Köpenhamn, med ankomst Delhi söndag morgon. Returen från Delhi ankommer till Köpenhamn söndag 13.30 och anslutningen till Stockholm 15.30 . - Vi kan notera en mycket positiv passagerarutveckling på linjen. Bara det senaste halvåret har antalet passagerare ökat med 14 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det är framförallt på den indiska marknaden som vi ser den största försäljningsökningen, säger Mette Östergaard-Sörensen, ansvarig för SAS linje till Delhi. De senaste två månaderna ligger ökningen på hela 40 procent. - Det tar tid att komma in på den indiska marknaden. SAS är praktiskt taget ensamt om att flyga från Delhi på dagtid, vilket tagit tid att sälja in. Men nu verkar det som om vi har fått grepp om marknaden, säger Mette Östergaard-Sörensen. Från och med nästa sommar har SAS fått rättigheter att flyga även en femte tur. - Men hur vi kommer att göra tar vi ställning till längre fram. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS Ytterligare information: Mette Östergaard-Sörensen, tel 08/797 2646 eller Lennart Dufva tel 08/797 1192 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00290/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00290/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.