Håll kontakten med familjen eller arbetet på Scandinavian Airlines interkontinentala flygningar

Från och med mars 2005 kommer Scandinavian Airlines som första flygbolag i världen att kunna erbjuda sina passagerare möjligheten att koppla upp sig, via trådlöst bredband, mot Internet ombord på bolagets samtliga långdistansflygplan. Redan idag finns denna möjlighet på två Airbus 340 som flyger på Scandinavian Airlines interkontinentala destinationer och från mitten av februari finns möjligheten på alla flygningar till Asien och Seattle. Tjänsten, SAS Net Access, är tillgänglig i hela kabinen och tillhandahålls av företaget Connexion by Boeing. Kostnaden är USD 29.95 för en hel flygning eller USD 9.95 för 30 minuter för plus 25 cents för varje minut som tillkommer. Medlemmar i SAS EuroBonus kan betala för tjänsten med poäng men det går även att använda alla vanligt förekommande kreditkort. Eftersom uppkopplingen är trådlös krävs det att datorn som kopplas upp har ett nätverkskort som möjliggör trådlös uppkoppling (WLAN) som stödjer minst en av standarderna 802.11a, b eller g. De som kan koppla upp sig mot sitt företags interna nätverk via VPN (Virtual Private Network) kommer även att kunna göra det ombord. Sedan tidigare finns även strömuttag tillgängliga för passagerare som reser i Business Class och Economy Flex. – Vi vill kunna erbjuda våra kunder valfrihet på sin resa. Kunden ska kunna välja att använda tiden ombord för att till exempel arbeta, hålla kontakt med vänner och familj eller koppla av. När ny teknik möjliggör detta är det vår ambition att vara en av de första att tillgodose kundens behov, säger Lars Lindgren, Head of Scandinavian Airlines International. För ytterligare information kontakta: Katarina Huss, PR-ansvarig SAS Net Access, telefon: +46 70 997 5417, e-post: katarina.huss@sas.se eller, Kerstin Edenby-Stross, Information & Communication Scandinavian Airlines International, telefon: +46 70 997 1236, e-post: kerstin.edenby-stross@sas.se Information om Connexion by Boeing: http://www.connexionbyboeing.com/ Scandinavian Airlines International

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.