Kollektivavtal med samtliga kabinföreningarna slutna

Kollektivavtal med samtliga kabinföreningarna slutna SAS har idag kommit överens om kollektivavtal för 2003 med den norska kabinföreningen och har därmed slutit avtal med samtliga kabinföreningar i Skandinavien. Avtalen som är en av förutsättningarna för fullt genomförande av Plan C ger möjlighet för att öka produktiviteten med cirka 40% från 530 blocktimmar till 750 blocktimmar per kabinanställd och år samt lönefrys under 2003. Regleringarna om 3 2 2 bemanning på Scandinavian Airlines interkontinentala linjer upphör att gälla från och med 1 mars, 2004 och en successiv avtrappningslösning kommer därefter att implementeras. Det innebär att Scandinavian Airlines kommer att bemanna de interkontinentala linjerna baserat på behov och rådande produktionsförutsättningar. - Jag är nöjd med, att vi efter långa och intensiva förhandlingar, nu har kollektivavtal med samtliga kabinföreningar. Att vi nu fått avtalen på plats innebär att de kabinanställda bidrar till Scandinavian Airlines nödvändiga kostnadsreduktion, säger Sören Belin Executive Vice President & COO Scandinavian Airlines. För ytterligare information Sören Belin, Executive Vice President & COO Scandinavian Airlines, +46 8 797 5004 eller +46 705 97 50 24 SAS GROUP CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/04/20030704BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/04/20030704BIT00760/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.