Modernare service ombord med Scandinavian Direct

Modernare service ombord med Scandinavian Direct I samband med lanseringen av Scandinavian Direct förändrar SAS servicen ombord. Det blir endast en klass och alla passagerare får samma service. Förändringen av servicekonceptet ombord, liksom övriga förändringar, bygger främst på kundundersökningar som SAS har gjort. - Våra kundundersökningar visar tydligt att kunderna vill ha en förändring framför allt på de korta resorna. De vill ha en förenklad produkt till ett lägre pris, konstaterar Ulf Ingnäs, ansvarig för SAS ombordservice. De frekventa resenärerna som reser kortare sträckor vill ha ett så smidigt resande som möjligt. De efterlyser en effektivare och smartare produkt. - Med kundernas önskemål, men också med SAS sparkrav som riktlinjer har vi tagit fram ett nytt servicekoncept ombord som är anpassat för kortare flygtider. Konceptet lanseras till att börja med på de interskandinaviska linjerna samt alla inrikeslinjer. Frukosten är viktig Servicekonceptet på Scandinavian Direct varierar efter flygningens längd. En viktig del av konceptet är frukosten som serveras på alla flygningar fram till klockan 09:30. - Flygtiden är avgörande för vad vi kan servera ombord. På en flygning som är 50 minuter eller kortare är den aktuella serveringstiden begränsad till cirka 12-15 minuter. Vår ambition är att passagerarna även på dessa linjer skall kunna inta sin frukost utan att känna sig stressade, säger Ulf Ingnäs. Enkelhet och variation Det nya konceptet är tidsmässigt indelat i två perioder; frukosttid och övrig tid på dygnet. Dagens servicekoncept är indelat i fem tidsperioder. Nu satsar SAS istället på två koncept men med större variation. - Våra frekventa resenärer reser ofta vid samma tidpunkt och ser hellre att vi varierar oss i utbudet än har olika koncept över dagen, berättar Ulf Ingnäs och fortsätter: - Matinriktningen hämtar inspiration från hela världens snabbmatstrender. Vi kommer att ha fem olika teman - asiatiskt, skandinaviskt, mediterranean, "fusion" och vegetariskt. Utifrån dessa teman skapar vi snacks, sandwiches och wraps. Till måltiderna serveras juice, vatten, kaffe och té. Öl och vin serveras på begäran. Beslutet grundar sig också på kundundersökningarna och den mycket korta serveringstid som finns till förfogande på korta flygningar. De flesta affärsresenärer vill ha färre störningsmoment under sin resa. Fredagsextra På fredagseftermiddagarna efter klockan 16.00 erbjuder Scandianvian Direct ett specialupplägg med namnet "Friday Night Special". - Det kan till exempel vara "American Friday" med hamburgare," Italian Friday" med pizzabitar eller "Danish Friday" med pölse, bröd och öl, berättar Ulf Ingnäs. För mer information, vg kontakta: Ulf Ingnäs, ansvarig för SAS ombordservice, +46 8 797 17 08 eller +46 709 97 17 08 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00600/wkr0002.pdf