Positiv start på SAS nya linje till Miami

Under september reste totalt 2,8 miljoner resenärer med SAS, en ökning med nästan 4% jämfört med föregående år. SAS totala kabinfaktor förbättrades samtidigt med 0,5 procentenhet till över 79% vilket är den högsta kabinfaktorn någonsin för en septembermånad.

SAS totala trafik ökade med 8,4% under september. Tillväxten var störst på de interkontinentala linjerna till/från Asien och USA där fler passagerare än någon tidigare septembermånad reste med oss. Den 28 september startade SAS direktflygningar från Oslo och Köpenhamn till Miami som blev vår elfte interkontinentala destination. Linjen har tagits emot väl av våra kunder med nära slutsålda avgångar från Skandinavien. Även SAS inrikeslinjer hade en positiv utveckling med en trafikväxt på nästan 6%.

-   Det är glädjande att vår expansion på de interkontinentala linjerna tagits emot så positivt. Den nya linjen till Miami har fått ett bra gensvar i marknaden och vi ser fram emot att hälsa fler passagerare välkomna ombord under kommande vinter. Trafiktalen för september visar samtidigt att prispressen i marknaden fortsätter, vilket betyder att vi måste jobba intensivt för att effektivisera vår verksamhet ytterligare, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den preliminära valutajusterade yielden^ och PASK* var ned 8% och 7% i september 2016, jämfört med föregående år.

^ Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 2944

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.