Samarbetsavtal mellan SAS och Sabre

Samarbetsavtal mellan SAS och Sabre SAS och Sabre har tecknat ett samarbetsavtal som innebär att alla SAS produkter, tjänster och priser ska finnas tillgängliga i Sabre Computer Reservation System. Utökad distribution av SAS produkter och tjänster via Sabres sytem är viktigt för SAS möjligheter att fortsätta växa i Sverige och globalt. Birgitta Rolén, VD för Sabre Nordic Countries & Eastern Europe säger: - Vi är mycket nöjda med att vi har lyckats hitta en lösning och att vi därmed kan stärka vårt samarbete med en så pass viktig kund som SAS. Vi hoppas att detta bara är en början på ett starkare samarbete mellan SAS och Sabre. Per Wehlander, ansvarig för CRS, Computerized Reservation Systems, säger: - Sabre är en viktig distributionskanal för SAS och vi är därför mycket nöjda med den nya överenskommelsen. Det är i SAS intresse att våra produkter och tjänster finns distribuerade runt om i världen och att resebyråernas personal själva ska kunna välja det datoriserade reservationssystem som passar deras behov, inklusive Sabres system. Om Sabre: Sabre är världsledare på avancerade och innovativa IT-lösningar inom rese- och transportindustrin över hela världen. Huvudkontoret ligger i Dallas/Forth Worth, USA, och företaget har mer än 10.000 anställda i 45 länder. 1998 rapporterade Sabre intäkter på 18,6 miljarder SEK - en ökning med 16 procent jämfört med föregående år. Mer information om Sabre finns på: www.sabre.com . Sabre och Sabre logotypen är registrerade varumärken. Om SAS: SAS bildades 1946 och är ett konsortium bestående av de tre nationella flygbolagen SAS Danmark A/S, SAS Norge ASA och SAS Sverige AB. Under 1999 flög SAS 22 miljoner resenärer till 101 destinationer i 31 länder, varav nio utanför Europa, sex i Asien och tre i USA. SAS hade mer än 1 000 dagliga avgångar och transporterade närmare 280 000 ton fraktgods. Tillsammans med regionala partners i Star Alliance, samt övriga samarbetspartners erbjuder SAS sina kunder över 8 000 avgångar varje dag till drygt 800 destinationer i 114 länder. Mer information om SAS finns på: www.scandinavian.net För ytterligare information, var god kontakta: Birgitta Rolén, Chef Sabre Norden och Östeuropa Tel: +46 (0)8 698 86 11 Per Wehlander, Computerized Reservation Systems, SAS Tel: +46 (0)8 797 29 64 Mob: +46 (0)709 97 29 64 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/28/20000327BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/28/20000327BIT00440/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.