SAS, Air Canada, Lufthansa, Thai och United skapar världsomspännande allians

SAS, AIR CANADA, LUFTHANSA, THAI OCH UNITED SKAPAR VÄRLDSOMSPÄNNANDE ALLIANS SAS, Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International och United Airlines tillkännagav idag skapandet av "Star Alliance", ett integrerat, världsomspännande flygtransportnät som kommer att innebära många fördelar för flygresenärerna. Från och med idag kommer medlemmar av bonusprogrammen hos flygbolagen som ingår i Star Alliance att kunna samla och utnyttja grundpoäng hos alla bolagen. För första gången kommer poäng intjänade på en Star Alliance-flygning, oavsett bolag eller linjesträcka, gälla för uppgradering till högre medlemsnivå och därmed ge medlemmarna större utbyte och belöning. Passagerare som uppfyller villkoren, har dessutom tillgång till, och kommer att kunna utnyttja fördelarna, vid 179 Star Alliance flygplats- lounger över hela världen. Inga andra flygbolag eller grupperingar av bolag kan erbjuda samma fördelar som Star Alliance när det gäller bonusprogram och lounger. De fem bolagen i Star Alliance har ett omfattande linjenät så väl inrikes som utrikes. Tillsammans utgör de "världens flyglinjenät", med mer än 210 000 anställda och flygningar till 578 städer i 106 länder. Alliansens "varumärke" står för kvalité och kundnytta som de resande lätt kommer att kunna känna igen. Det ersätter inte, men utvecklar det enskilda bolagets identitet och produkter, både på hemmamarknaden och på andra platser i världen. Skapandet av Star Alliance tillkännagavs vid ett stort arrangemang i Frankfurt idag. Medverkade gjorde Jan Stenberg, VD och koncernchef i SAS, R. Lamar Durrett, VD och koncernchef i Air Canada, Lufthansas styrelseordförande Jürgen Weber, Thamnoon Wanglee, VD i Thai och Gerald Greenwald, styrelseordförande och koncernchef i United Airlines. De fem toppcheferna framhöll att flera flygbolag snart ansluter sig till Star Alliance. De bekräftade att Varig Brazilian Airlines, vars VD och koncernchef Fernando Pinto undertecknade ett avtal vid ceremonin i Frankfurt idag, blir medlem av alliansen i oktober i år. VARIG, Latin- Amerikas äldsta och mest kända flygbolag, har redan samarbete med flera av bolagen i Star Alliance. Under månaderna som nu följer kommer alliansen att införa ytterligare fördelar för kunderna, som bland annat flera flygningar och destinationer, enklare boknings- och biljettprocedurer, smidigare förbindelser och bättre bagage- och markservice -- allt som ett led i arbetet med att göra resan problemfri och utan skarvar för passagerarna. - Skapandet av Star Alliance är resultatet av omfattande kundundersökningar, framhöll de fem toppcheferna i ett gemensamt uttalande. - Kunderna har talat om för oss att de önskar en smidig service över hela världen, och enklare resande. De vill också ha möjlighet att kunna utnyttja sina förmåner oavsett med vilket bolag i alliansen de flyger, samt bli behandlade som viktiga kunder hos alla allianspartnerna. Dessa önskemål ska vi uppfylla. Star Alliance ska erbjuda en framtid med tillväxt och expansion för våra medarbetare, en reseupplevelse som täcker kundernas behov överallt i världen och på ett sätt som ett enskilt bolag inte kan erbjuda, och det mest omfattande nätverket av flygningar och destinationer. - Det är inte meningen att slå ihop bolagen i alliansen, inte heller att utveckla ett likartat produktutbud. Alla undersökningar vi har utfört, visar klart att våra kunder värdesätter de olika kulturer som alliansen representerar. Vår styrka ligger i vår mångfald. Anställda från alla fem flygbolagen deltog i dagens arrangemang, som också innefattade en uppseendeväckande formationsflygning med jumbojet- flyg från SAS, Air Canada, Lufthansa, Thai och United över flygplatsen i Frankfurt. De fem flygbolagen har under en längre tid bedrivit ett nära samarbete för att få alliansen på plats. Detta nya initiativ kommer inte bara att innebära förmåner för kunderna, men också skapa solida ramvillkor för den framtida utvecklingen. Dessutom kommer alla bolagen att kunna utnyttja värdefulla synergier på en rad områden som spänner över allt från gemensamma anläggningar till gemensamma inköp. I tillägg till de vanliga bolagsfärgerna ska alla bolagens flygplan utrustas med Star Alliance-logon, som också kommer att återfinnas på mycket annat material. Symbolen kommer att bli en välbekant syn vid flygplatser och biljettkontor över hela världen. *** För ytterligare information: SAS: Knut Lövstuhagen Tel: +46-8-797 Fax: +46-8-797 2306 1515 Air Canada: John Tel: +1-514-422 Fax: +1-514-422 Reber 5676 5909 Lufthansa: Dan Lewis Tel: +49-69-696 Fax: +49-69-696 2999 8454 Thai: Charlene Tel: +66-2-545 Fax: +66-2-512 Suddhimondala 2663/4 2135 United: Richard Tel: +1-847-700 Fax: +1-847-700 Martin 2597 7345 Varig: Lucio Ricardo Tel: +55-21-272 Fax: +55-21-272 5474 5703 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00260/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00260/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.