SAS Airline presenterar nytt priskoncept i Skandinavien

SAS Airline presenterar nytt priskoncept i Skandinavien Med början den 1 juni 2002 introducerar SAS Airline ett helt nytt priskoncept för flygresor i och mellan de skandinaviska länderna. Det blir en enklare och mer logisk prisstruktur samtidigt som affärspriserna sänks med upp till 30 procent. SAS Airline kommer att erbjuda fyra "över- dagen" biljetter som gör det möjligt att resa ut och hem samma dag. Redan från den 7 maj går det att boka och köpa biljetterna. Det nya priskonceptet är en del av SAS Airlines stora satsning Scandinavian Direct med en rad nyheter - draperiet mellan affärs- och ekonomiklass försvinner, ett nytt enhetligt servicekoncept för alla passagerare ombord och enkelhet vid bokning, betalning och incheckning. SAS kunder vill boka, betala och resa enklare. De vill ha ett logiskt priserbjudande, där det tydligt framgår vad man betalar för. - Med utgångspunkt från dessa kundbehov, har vi skapat ett priskoncept som ger valfrihet, flexibilitet, mer värde för pengarna och som bygger på ett enkelt och logiskt regelverk, säger Eric Berggren Lindberg, Senior Vice President, Revenue Management, SAS Airline. Fyra "över-dagen" alternativ Med den nya prisstrukturen erbjuder SAS Airline totalt fyra pristyper riktade till affärsresenärer, samtliga med möjlighet till ut- och hemresa samma dag, alla dagar i veckan: "Daily" När kunden vill resa helt på sina egna villkor, med full flexibilitet och utan restriktioner, erbjuder SAS biljetten "Daily". Denna biljett är fullt ombokningsbar, har högsta tillgänglighet och kan bokas ända fram till avgång. "Daily" inkluderar fördelar som förbokad plats ombord och högsta prioritet på väntelistan. Kunden kan välja mellan enkel resa eller tur/retur. "Daily 2" De kunder som kan boka sin resa senast två dagar före avresa och inte ändrar på utresan kan köpa tur/returbiljetten "Daily 2". Den här biljetten har flexibel returresa vilket innebär att returresan är ombokningsbar ända fram till avgång. "Daily 2" är 10 procent billigare än "Daily". "Daily 4" "Daily 4" är en tur/returbiljett med striktare regler. Den kan köpas fram till fyra dagar före avgång. Det är inte möjligt att göra några ändringar av bokningen och den finns med begränsat antal platser på avgångar med stor efterfrågan. Biljetten är ca 20 procent billigare än "Daily". "Daily 7" Lägsta pris erbjuder biljetten "Daily 7". Biljetten måste köpas senast sju dagar före avresa och kan inte ändras efter bokning. Detta är en tur/returbiljett som ger lägsta graden av flexibilitet inom denna grupp av priser med möjlighet till "över-dagen" resande. Vid bokning via internet erhålls ytterligare en rabatt på priset, som då totalt blir ca 33 procent billigare än "Daily". "Weekend" för privatresenärerna SAS Airline har även förenklat prisstrukturen för privatresenärer på motsvarande sätt och inför från den 1 juni "weekend" som samlingsnamnet för privatresor. Weekend kännetecknas av enkelhet och en mer logisk uppbyggnad. Weekend Den mest flexibla privatbiljetten som kan bokas och betalas fram till avresedagen och kostar ungefär 50 procent av en ordinarie fullprisbiljett. Weekend 7 Weekend 7 måste bokas och betalas senast sju dagar före avresa och kostar ungefär 40 procent av ordinarie fullprisbiljett. Weekend 14 Kostar mellan 30-35 procent av en fullprisbiljett och måste bokas minst 14 dagar före avresa. Kundens villkor eller SAS villkor Med SAS Airlines nya priskoncept blir relationen mellan flexibilitet och pris tydligare. Kunden kan välja att resa på sina egna villkor eller att resa på SAS villkor. [REMOVED GRAPHICS] För ytterligare information, vg kontakta: Eric Berggren Lindberg, Senior Vice President, Revenue Management, +46 8 797 28 02, eller +46 709 97 28 02 Susanne Dahlberg, Revenue Manager Sweden, +46 8 797 50 74, eller +46 709 97 50 74 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00560/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00560/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.