SAS börjar flyga från Linköping till Köpenhamn

Report this content

Från 30 mars 2014 flyger SAS från Linköping till Köpenhamn med två avgångar per dag och totalt 28 avgångar i veckan. Med detta gör SAS återigen inträde i den spännande tillväxtmarknaden i Östergötland.

SAS har tidigare flugit från Norrköping men gör nu en ambitiös satsning på linjen Linköping-Köpenhamn. Regionen Linköping/Norrköping är den fjärde folktätaste i Sverige med en befolkning på cirka 600 000 människor. Här finns många internationella företag och reseaktiviteten är hög. SAS har många EuroBonusmedlemmar och företagskunder i Östergötland som idag flyger från Arlanda och efterfrågan har varit stor på att SAS ska etablera sig i Linköping.

-  Vi är väldigt glada över denna satsning som vi tror mycket på. Regionen är spännande med ett väletablerat näringsliv och många företag som behöver bra kommunikationer. Vi har sett att det finns ett stort intresse i regionen för att kunna resa enklare och med bra anslutningar. Via vår nya linje kommer Europa och världen bli mycket mer tillgängligt för både affärsresenärer och fritidsresenärer, säger Anders Wahlström, ansvarig för SAS företagsförsäljning i Sverige.

För regionen blir SAS etablering en viktig infrastruktursatsning som främjar näringslivet och stärker den internationella profilen av Linköping City Airport.

-  Det är med stor glädje vi välkomnar SAS till vår region och till Linköping. Linköping City Airport har etablerat sig som regionens affärsflygplats med fokus på internationell trafik. Med SAS får vi en rejäl kapacitetshöjning  som är efterlängtad av det regionala näringslivet, säger Camilla Lejon, VD för Flygmex AB och Linköping City Airport.

Linjen öppnar 30 mars 2014 och trafikeras med en ny ATR 72-600 med plats för 70 passagerare och samma serviceutbud som på SAS övriga inrikeslinjer. Flygningarna genomförs av SAS samarbetspartner Jet Time i SAS färger.

För ytterligare information, kontakta:
Henrik Edström
Pressansvarig, SAS
henrik.edstrom@sas.se

Camilla Lejon
VD, Flygmex AB & Linköping City Airport
Telefon: 072 529 74 56
E-mail: camilla.lejon@flygmex.se

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med dagliga flygresor till destinationer i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 27 partners erbjuda över 1300 resmål världen över i 195 länder. För mer information, besök www.sas.se.

Taggar: