SAS Cargo återupptar fraktflyget över Nordatlanten

SAS CARGO ÅTERUPPTAR FRAKTFLYGET ÖVER NORDATLANTEN SAS Cargo ökar fraktkapaciteten över Nordatlanten mellan Skandinavien och USA med start den 18 april. Fraktflygningarna genomförs med en DC8 från DHL Worldwide Express. Fraktflyget kommer att gå varje veckoslut mellan John F. Kennedy flygplatsen i New York och Göterborgs flygplats Landvetter. DC8:an har plats för 45 ton frakt och ska flyga de närmaste tre månaderna under högsäsong. - Beslutet att åter sätta in en fraktmaskin över Nordatlanten sker på önskemål från näringslivet i Skandinavien som efterfrågat en ökad fraktkapacitet och bättre logistik lösning, säger Peter Grönlund, Vice President , SAS Cargo. SAS Cargo har också tidigare bedrivit rent fraktflyg över Nordatlanten, bland annat med bolagets jumbofraktmaskin Boeing 747-200F. Detta flygplan trafikerar idag Mellanöstern och Asien och flyger mellan Göteborg och Sharjah nära Dubai i Förenade arabemiraten och till Macau/Hong Kong. Två av veckans tre turer fortsätter vidare till Osaka i Japan. Kapaciteten på DC8:an blir ett tillägg till belly-kapaciteten på SAS fyra dagliga avgångar från Skandinavien till New York med Boeing 767 passagerarflygplan. SAS Cargo invigde, i januari i år, en helt ny fraktterminal på Newark flygplatsen till en kostnad av 260 miljoner danska kronor. Samtidigt togs ett nytt så kallat trucking-system för Nordamerika i bruk. Nysatsningarna ger SAS Cargo möjligheten att skräddarsy snabba och precisa lösningar för fraktkunderna. För närmare upplysningar: Peter Grønlund, Vice President, SAS Cargo, Köpenhamn, tfn. +45 32324748 Lars Gurfeldt, Director, SAS Cargo Commercial, Stockholm, tfn.+46 8 7971235 Jens Nørgaard, PR Manager, SAS Cargo, Köpenhamn, tfn. +45 32326733 eller mobil +45 40186733 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00390/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00390/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.