SAS Cargo och Lufthansa Cargo under samma tak

Report this content

SAS CARGO OCH LUFTHANSA CARGO UNDER SAMMA TAK. Sedan alliansen mellan SAS och Lufthansa trädde i kraft den 1 januari 1996, har samordnings- och effektiviseringsarbetet mestadels gällt passagerarflyget. Nu presenterar fraktbolagen, SAS Cargo och Lufthansa Cargo, en handlingsplan för ett djupgående samarbete. Målet är att erbjuda flygfraktkunder världen över en oslagbar fraktservice, och samtidigt uppnå större kostnadseffektivitet i de båda organisationerna. Samordnad försäljning och marknadsföring Säljkårerna i SAS Cargo och Lufthansa Cargo kommer inom snar framtid att sälja båda bolagens trafiknät och produkter. Även marknadsföring och presskontakter kommer att samordnas. Dessutom inleder de båda fraktbolagen gemensam produktutveckling, främst beträffande expressprodukterna SAS Priority och Lufthansa Flash. Större kapacitet, fler destinationer Samarbete har inletts om gemensamt kapacitetsutnyttjande av bolagens passagerarlinjenät, men också av rena fraktlinjer och trucksystem. Målet är att skapa ett flexibelt transportsystem som kan optimeras efter fraktkundernas behov. Som ett led i det här arbetet kommer alla kvalitets- standards i hanteringen av godset att harmoniseras. Gemensam hantering före år 2000 I handlingsplanen gäller en s.k. "One-Roof policy" för all frakthantering. Ett konkret exempel är gemensam hantering på Gardermoen, Oslos nya flygplats, som beräknas stå klar under 1998. Ett annat är att Lufthansa Cargo under våren kommer att ta över SAS Cargos frakt- hantering i Frankfurt. Målsättningen med samarbetet är att bolagen redan år 2000 skall ha gemensam, global frakthantering. Närmare IT-samarbete Informationsteknologi är enligt de flesta bedömare ett nyckelområde för flygfraktbolagens framgång. SAS Cargo och Lufthansa Cargo kommer att arbeta för gemensamma EDI- standards. Bland annat kommer bolagen att verka för ett närmare samarbete mellan Trade- Vision, den nordiska länken till flygbolagens fraktdatasystem, och den tyska motsvarigheten Traxon. Ett annat område är utveckling av gemensamma streckkodsapplikationer. En allians för framtiden Alliansen kommer att stärka de två fraktbolagens konkurrenskraft och bidra till en nödvändig omstrukturering av flygfraktindustrin. Den kommer att ge möjlighet till expansion, sänkta kostnader samt ge fraktkunderna det mest effektiva transportsystemen till, från och inom Europa. Samarbetet leds av en styrgrupp bestående av bolagens ledande befattningshavare, Peter Grønlund, Vice President och General Manager SAS Cargo, och Wilhelm Althen, President Lufthansa Cargo. För ytterligar information: Robert Skoog, Director Quality Assurance, Partners & Projects, SAS Cargo: 08-797 19 09 Martin Schlingensiepen, Director Lufthansa Cargo Northern Europe: 08-614 15 56 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00160/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00160/wkr0002.pdf