SAS första flygning med Airbus A321-200

SAS första flygning med Airbus A321-200 Måndag den 10 december trafiksätter SAS sitt första A321-flygplan på sträckan Köpenhamn-Oslo. SAS har beställt totalt tolv 12 flygplan av denna typ. Leveranserna kommer att ske löpande fram t o m år 2004. Airbus A321 representerar en ny större storleksklass i SAS flygplansflotta. Flygplanstypen behövs i trafiksystemet. A321-200 ska stödja den interkontinentala trafiken genom att förstärka trafiknätet i Skandinavien och Europa. Med fler säten per flygtur ökar kapaciteten samtidigt som enhetskostnaden sjunker. Flexibla lösningar Kabinen i A321-200 erbjuder flexibla lösningar från fem säten i bredd till maximalt sex säten i bredd. I SAS version har flygplanet plats för 160-184 passagerare beroende på konfiguration. Den breda flygplanskroppen, 396 centimeter, gör att kabinen upplevs som luftig av passagerarna. Utrymmet i bagagehyllan ovanför sätet är väl tilltaget. Flygplanet har två V2530-A5-motorer från International Aero Engines. (En liknande motor finns på SAS MD-90-flygplan.) Frakthanteringen på det nya flygplanet effektiviseras med ett sinnrikt containersystem, en lösning som ger bättre arbetsmiljö samt minskar tidsåtgången vid lastning och lossning. SAS lägger stor vikt vid miljöaspekten vid val av nya flygplan. Låg bränsleförbrukning, låg bullernivå och miljöanpassad tillverkning av flygplanen är några av kraven som SAS har ställt. Airbus uppfyller dem och arbetar långsiktigt med fortsatt miljöanpassning av produktionen. Nya material används, till exempel kolfiber. Detta kräver betydligt mindre energi vid produktion och minskar vikten på ett flygplan med upp till 25 procent jämfört med traditionella material. Bild på planet finns på http://www.scandinavian.net/company/newsfacts/picture/air/aircraft/a321.asp För mer information, kontakta gärna informationschef Bertil Ternert + 46 8 7972081 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00830/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00830/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.