SAS koncernen säljer aktieinnehav i SMART till Amadeus

SAS koncernen säljer aktieinnehav i SMART till Amadeus SAS koncernen har slutit ett avtal om att sälja sitt 95 procentiga aktieinnehav i SMART (Scandinavian Multi Access Systems) till Amadeus. Aktierna säljs till ett totalpris på 1000 MSEK. SAS koncernens realisationsvinst uppgår till 800 MSEK och den positiva effekten på kassalikviditet och nettoskuld uppgår till MSEK 950. Transaktionen skall godkännas enligt gällande praxis och förväntas vara genomförd senast augusti månad. - Vi tror att branschen distribution av resor kommer att genomgå strukturella förändringar. Det kommer att bli hårdare konkurrens och även differentiering av distributionskanaler. Ägandet av SMART är inte av framtida strategiskt intresse för SAS koncernen och vi är därför mycket nöjda med avtalet med Amadeus. Dessutom är Amadeus bättre positionerade för att stödja och säkerställa en framtida utveckling av företaget. Utöver det ser vi fram emot den fortsatta kommersiella relationen med Amadeus i enlighet med de distributionsavtal som gäller säger Jørgen Lindegaard, VD och koncernchef i SAS koncernen. - SMART verkar i en region som är av stor strategisk betydelse för Amadeus, kommenterar David V. Jones, Executive Vice President, Commercial for Amadeus. Vi har en stark policy när det gäller att stödja reseagenter inom rese distributionskedjan, så ett 100 procentigt ägande av SMART är ett mycket logiskt steg för oss att ta. Vi ser också fram emot att fortsätta vårt nära samarbete med SAS koncernen. Som en följd av förvärvet ändrar SMART namn till Amadeus Scandinavia. Det nya företagsmärket och identiteten presenteras successivt för de olika regionerna de kommande månaderna. Mats Mitsell, CEO på SMART, kommer fortsättningsvis att leda företaget med stöd av befintligt managementteam. SMART som har 230 anställda behåller huvudkontoret i Stockholm, Sverige samt de regionala kontoren i Norge, Danmark, Lettland och Litauen. SMART är Nordeuropas ledande distributionsbolag inom for resebranschen. För ytterligare information Jørgen Lindegaard, VD och koncernchef, 08- 797 13 61 Gunnar Reitan, Vice VD och finansdirektør, 070 997 28 44 Benny Zackrisson, Vice President Corporate Advisory, 070 997 43 97 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00030/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.