SAS köper det finländska flygbolaget air botnia

SAS KÖPER DET FINLÄNDSKA FLYGBOLAGET AIR BOTNIA SAS övertar 100 procent av aktierna i det finländska flygbolaget Air Botnia. Köpet är ett led i SAS strävan att etablera en större närvaro i Finland. Förvärvet av aktierna är en del av SAS partnerstrategi. I tillägg till den globala "Star Alliance" omfattar strategin även partnerskap med utvalda flygbolag i Norden. Samarbetet mellan SAS och Air Botnia syftar till att erbjuda kunderna ett effektivt linjenät inom Finland samt till att vidareutveckla och stärka Helsingfors som en knutpunkt för flygtrafiken. En tät koppling uppnås mellan Air Botnias inrikeslinjer och SAS internationella linjenät. Samarbetet kommer även att omfatta gemensam utveckling av tidtabellerna, SAS EuroBonus-poäng på Air Botnias flygningar samt utveckling av biljett- och distributionsteknologi. Ambitionen är att kunderna skall uppleva samarbetets fördelar redan från och med sommartidtabellen 1998. Air Botnia trafikerar 15 flygplatser i Finland. Flygplansflottan består av fem Jetstream som tar 19 passagerare. Förra året flög Air Botnia 107.800 passagerare och hade en genomsnittlig kabinfaktor på 53%. Bolaget har ca 50 anställda och huvudbas är Helsingfors-Vanda flygplats. För ytterligare information: Lars Lindgren, Vice President SAS International, tfn 070-597 1750 el. 08-797 1750 Kaj Jansson, Verkställande Direktör, SAS Finland, tfn +358-9-2280 2300 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/28/20030728BIT00070/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/28/20030728BIT00070/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.