SAS lanserar WAP-tjänst för biljettbokning

SAS lanserar WAP-tjänst för biljettbokning SAS har utvecklat en tjänst som gör det möjligt att boka resor via WAP- telefon. En grupp utvalda kundföretag kommer under en försöksperiod att få testa tjänsten som också ger tillgång till SAS tidtabell, möjlighet att kontrollera faktiska avgångs- och ankomsttider för SAS-plan samt status på EuroBonus poäng. - Vi är sannolikt första flygbolag i världen att erbjuda denna tjänst. Målet är att göra SAS så tillgängligt som möjligt och när vi nu kan nås via talsvar, internet och WAP-telefon kan kunden lätt komma i kontakt med oss var hon eller han än befinner sig, säger Lennart Löf, Vice President Marketing & Loyalty Management, SAS. Funktionaliteten i WAP-tjänsten påminner mycket om internet. Kunden kopplar via telefonen upp sig mot SAS system och kan sedan via lättöverskådliga menyer utföra sina bokningar och andra ärenden. Några få klick är allt som krävs. I testskedet omfattar tjänsten endast bokningar av biljettlöst resande genom SAS Travel Pass (förskottsbetalt resande) och SAS Travel Pass Corporate (företagsresande mot fakturabetalning). På sikt ska dock alla resor kunna bokas. - Vi ser att våra kunder snabbt tog till sig Talsvar som ett sätt att sköta sina bokningar. När vi sen öppnade för möjligheten att boka biljett via internet valde många att använda det alternativet istället. Att boka biljett via WAP-telefon blir på så sätt en naturlig fortsättning, säger Lennart Löf. Tjänsteinnehållet i de olika kanalerna ska vara likartat men vissa funktioner såsom kontroll av faktiska avgångs- och ankomsttider finns än så länge bara i WAP-tjänsten. - Vi har valt att fylla vår WAP-tjänst med enbart flygrelaterat innehåll då vi bedömer att det är vad våra kunder helst vill ha. På sikt ser vi fler möjligheter med tjänsten. Det kan exempelvis bli möjligt att få in förseningsmeddelanden på sin telefon. Flaskhalsen just nu är att det är så ont om WAP-telefoner på marknaden, säger Lennart Löf. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS För ytterligare information: Claes Kanold, produktchef, tel: +47-6481 7754, e-mail: claes.kanold@SAS.no ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00170/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00170/bit0002.doc

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.