SAS och Disneys samarbete når nya höjder med stripat flygplan

Report this content

Som en del av SAS och Disneys nordiska samarbete kring den animerade familjefilmen Flygplan har SAS stripat ett av sina flygplan med karaktärer från filmen. Disneys Flygplan har Sverigepremiär fredag den 27 september men det stripade planet finns i trafik redan nu, och flyger till mitten av maj 2014.

I samband med lanseringen av den nya animerade filmen Flygplan samarbetar Disney med SAS i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Utöver att SAS syns på olika sätt i samband med lanseringen av filmen på marken kommer karaktärerna Dusty, El Chupacabra och Rochelle följa med SAS upp i luften, på en Boeing 737-800.

-       I samarbetet med Disney känns det roligt att få erbjuda något utöver det vanliga till våra kunder. Att vi väljer att utsmycka ett flygplan med Disneys karaktärer känns väldigt stort. Vi hoppas att många får möjlighet att se planet och självklart resa med det, säger Stefan Hedelius, strategi- och marknadschef på SAS.

Förutom karaktärer på flygplanskroppen kan passagerarna ta del av alla vanliga fördelar kopplade till resan för barn och barnfamiljer, som barnrabatter på majoriteten av SAS biljetter, leksaker och spel ombord och resor med assistans för ensamåkande barn mellan 5-12 år.

-       Disney och SAS delar engagemanget i familjemålgruppen och ambitionen att skapa positiva upplevelser för de som använder våra produkter. Givet filmens tema känns det extra kul att vi i samarbetet med SAS använder den här lite ovanliga plattformen i kommunikationen, säger Anna Glanmark, marknadsdirektör, The Walt Disney Company Nordic.

18,5 x 4,4 meter dekal
Vid stripningen placerades 15 till 16 paneler av folie på varje sida av flygplanskroppen. Nu sitter hela 18,5 x 4,4 meter stora dekaler på båda sidor av flygplanet. Flygplanet, med registreringsnummer LN-RCY, flyger över hela SAS nätverk i Skandinavien och Europa och går att följa via Flightradar24 http://www.flightradar24.com/#60,15/6?&_suid=13799346309870514521485380854.

Pressträff
Under oktober bjuder SAS och Disney in till pressträff i Oslo med bland annat en visning av det stripade flygpplanet. Mer information kommer inom kort.

Läs mer om samarbetet och det stripade flygplanet på www.flysas.com/SAS-and-Disney.

För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig Sverige, SAS
Telefon: +46 70997 4065
E-mail: malin.selander@sas.se

Linda Andersson
Kommunikationschef, The Walt Disney Company Nordic
E-mail: linda.m.andersson.-nd@disney.com

Om Disney Flygplan
Från Disney kommer Flygplan, en actionfylld, animerad äventyrskomedi om Dusty, vars jobb är att hålla ogräset borta från åkrarna. Men Dusty har högtflygande drömmar om att få vara med i en flygtävling, trots att han inte direkt är byggd för att tävla och dessutom råkar vara höjdrädd. Men med hjälp från sina vänner och veteranflyget Skipper, siktar Dusty på att nå höjder han aldrig trott skulle vara möjligt.

Disneys Flygplan har biopremiär den 27 september i Sverige.

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med dagliga flygresor till populära destinationer som London, Amsterdam och Paris. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 26 partners erbjuda över 1300 resmål världen över i 190 länder. För mer information, besök www.sas.se

Taggar: