SAS öppnar ny linje mellan Örnsköldsvik och Stockholm

­­­­Med start i april nästa år börjar SAS flyga upp till fyra gångar dagligen från Örnsköldsvik till Arlanda och förstärker därmed tillgängligheten för regionen.

Efter starka önskemål i regionen återupptar nu SAS linjen Örnsköldsvik-Stockholm, och börjar initialt att flyga  upp till fyra gånger dagligen i vardera riktning. Premiäravgången är planerad till den 8 april med försäljningsstart den 3:e oktober.

Vi har fått starka önskemål om att SAS åter igen skulle börjar flyga mellan Örnsköldsvik och Stockholm, både från näringslivet i regionen och från fritidsresenärer. Örnsköldsvik är en spännande marknad för SAS med ett stort exportinriktat näringsliv i tillväxt. Därför är det med stor glädje att SAS nu har möjligheten att återvända till Örnsköldsvik, säger Anders Wahlström, Försäljningschef, SAS Sverige.

Resenärer från Örnsköldsvik får därmed tillgång till SAS breda nätverk inom Skandinavien, Europa, USA och Asien, och även tillgång till SAS starka produktutbud med bland annat lounger, Fast Track och EuroBonus.

-          Näringslivet i regionen ser mycket positivt på att SAS återupptar trafik mellan Örnsköldsvik och Stockholm. Vårt näringsliv är starkt exportinriktat och beroende av goda flygförbindelser. Samtidigt är det vår förhoppning att den svenska regeringen omprövar sina planer på en flygskatt som på sikt kommer leda till att det blir svårt för Örnsköldsvik att till fullo realisera tillväxtpotentialen i regionen, säger Håkan Åström, ordförande i Handelskammaren Mittsverige och Örnsköldsviks Industrigrupp.

-          Flygplatsen är viktig för Örnsköldsvik och vår attraktionskraft. Att SAS som en stor, välrenommerad aktör väljer att flyga från Örnsköldsvik är en signal på att vi är attraktiva. Vi välkomnar SAS till Örnsköldsvik, säger Glenn Nordlund, kommunstyrelsens ordförande i Örnsköldsvik.

Sträckan kommer initialt att trafikeras av en av de mest bränslesnåla flygplanstyperna på marknaden,  ATR72-600 med 70 stolar per avgång.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44

SAS, med mer än 70 år i branschen, transporterar över 29 miljoner passagerare årligen och är Skandinaviens ledande flygbolag med över 800 flygningar per dag till 118 destinationer i 36 länder i Skandinavien, Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med ytterligare 26 flygbolag erbjuda fler än 18 400 dagliga flyg till cirka 1 300 destinationer i 191 länder. För mer information, besök gärna www.sas.se eller www.sasgroup.net