SAS prisas som innovatör och är finalist för Stora PR priset

Report this content

SAS har vunnit pris som innovatör för förra årets sociala media och PR kampanj Love is in the air, och är dessutom en av finalisterna för det Stora PR-priset för samma kampanj. IGLTA (International Gay and Lesbian Travel Association) ger i år ut fem priser till de företag som tagit hand om HBT (Homo, Bi och Trans) resenärer bäst, varav SAS vunnit Innovator kategorin. Samtidigt är kampanjen en av de fem finalisterna för det Stora PR-priset som är instiftat av Svenska PR företagen i samarbete med Dagens Media och Mynewsdesk. Tidigare i år utnämndes även Love is in the air som Online Campaign of the Year av Flightglobal och prisades med en Webbies.

-          Vi är väldigt glada över att hylla SAS Love is in the air-kampanj. Innovationspriset hyllar ett företag som visat stor kreativitet i sitt mål om att värna om HBT turismen, och med tanke på att årets konferens har fokus på sociala media, är det ännu mer passande på att lyfta fram SAS. Med sin kampanj lyckades SAS inte bara med att få stor global uppmärksamhet för sina HBT-vänliga aktiviteter, men skapade också en debatt om HBT resenären i mainstream media, säger John Tanzella, President/CEO för IGLTA.

-          Vi är oerhört stolta över att motta ytterligare ett pris för denna kampanj. Vi tycker det är viktigt att visa att vi är ett flygbolag för alla kundgrupper och vårt mål är att genom olika aktiviteter visa att vi är HBT-vänliga istället för att bara påstå det i annonser som våra konkurrenter gör, säger Anders Lindström, PR chef, SAS.

Stora PR priset delas ut den 5 maj och juryns motivering till nomineringen av SAS som en av finalisterna lyder: ”SAS hade bra timing och utnyttjade tillfället med det kungliga bröllopet. Imponerande att inte nischa denna kampanj utan istället nå ut till en bred målgrupp. Mycket gediget eget arbete från början till slut. Gjord in-house med exceptionella resultat och en bra spridning, med dokumenterad affärsnytta genom ökning av försäljning och beräknat pr-värde. Vågat och utmanande, med intressanta hinder och utmaningar som övervanns längs vägen.”

Love is in the air lanserades 1 september 2010 som en integrerad PR och social media kampanj. Över 300 par tävlade om att bli det första samkönade paret att viga sig i luften. Över 500,000 unika besökare var inne på kampanjsiten, och mer än 350,000 unika röster registrerades. Tyska gayparet Aleksander Mijatovic och Shantu Bhattacherjee vann tävlingen med 81,640 röster och vidges 7,000 meter över Borlänge ombord SK903 mellan Stockholm och New York den 6 december. Några minuter senare vigdes även världens första lesbiska par, Ewa Tomaszewicz och Gosia Rawińska, som kom två i tävlingen. En amerikansk deltävling hölls i samarbete med VisitSweden och Stockholm Visitors Board.

IGLTA Honors priserna delas ut den 14 maj på den årliga IGLTA konferensen, som i år hålls i Fort Lauderdale. SAS PR chef Anders Lindström är en av talarna på konferensen. För mer information om IGLTA, gå till www.iglta.org.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Lindström
PR chef, SAS