SAS tar med det bästa från Skandinavien till SXSW

Report this content

Smaka, testa och upplev det bästa av framtiden och möt några av Skandinaviens mest innovativa företag och profiler på festivalen South by Southwest 2019 (SXSW) i SAS egna lounge, House of Scandinavia. SAS flyger direkt från Skandinavien till Austin, Texas, med koldioxidkompenserade biljetter.

På SXSW 2019 vill SAS lyfta det bästa av den skandinaviska kulturen tillsammans med nya unika idéer.

Därför öppnar SAS även i år pop-up-loungen House of Scandinavia, där det bjuds på inspirerande samtal och aktiviteter. SAS vill lyfta det unika i vårt skandinaviska förhållningssätt och strävan att hitta innovativa lösningar på olika samhällsutmaningar. House of Scandinavia är öppet från den 8-13 mars, kl. 08.00-24.00.

Där pågår det under festivalen aktiviteter och programpunkter med en rad kända skandinaviska namn:

• Fotografiska Museets Paul Svensson, svensk stjärnkock och pionjär inom det hållbara köket, ger en helt ny touch till Texasrätter med skandinaviska matlagningstekniker och smaker. Tillsammans med ett skandinaviskt kockteam omvandlas matavfall, från festivalen och Austin, till nio gourmeträtter i en pop-up restaurang för VIP-gäster.

• Svenska musikteknikföretaget Auddly kommer att visa upp spännande nyheter på SXSW-festivalen. Auddly representeras på festivalen av Björn Ulvaeas, medgrundare till ABBA.

• Stockholms Stad tillsammans med Finansborgarrådet Anna König Jerlemyr berättar om En kvinnas plats (A Woman’s Place) – ett initiativ för att stärka Stockholm som en stad där alla kan känna sig trygga och säkra för att kunna utveckla sin potential.

• HKH Kronprinsessan av Danmark leder ett officiellt danskt initiativ med fokus på nordiska värderingar och framgångar inom innovation, mat och kultur.

• Ett samtal om demokrati och korruption i regi av Roskilde Festival med danska Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor.

• SAS Labs kommer att presentera nya initiativ för nästa generations resande och SAS vd Rickard Gustafson kommer att delta i utvalda aktiviteter på House of Scandinavia.

Hela programmet och en lista över partners till House of Scandinavia finns här.

SAS flyger direkt till Austin

För Skandinaviens kultur- och teknikfantaster börjar SXSW-festivalen redan innan det officiella startskottet går. Festivalbesökarna kan resa med SAS från Skandinavien till Austin, Texas, med ett unikt direktflyg och kan utforska det senaste inom digitalt resande på ett specialevenemang på Köpenhamns flygplats.

SAS koldioxidkompenserar alla biljetter på de två specialflygningarna mellan Skandinavien och Austin, Texas under SXSW.

Tidtabell för SAS direktflygningar till SXSW:

6 mars 2019
SK 6951/avgång Köpenhamn 11:45 ankomst Austin 15:25

12 mars 2019
SK 6952/avgång Austin 20:15 ankomst Stockholm 12.35 +1

Det är möjligt att boka flygen här.

Mediesupport

SAS erbjuder ett pressrum på House of Scandinavia för gästande journalister. SAS presstjänst hjälper gärna till planera in intervjuer med talare, deltagare och intressanta besökare på House of Scandinavia. Dessutom finns bildmaterial från alla evenemang på House of Scandinavia.

SAS och Hållbarhet

SAS har som målsättning att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2030. Då har SAS som avsikt att använda motsvarande mängd biobränsle som förbrukningen i hela SAS inrikestrafik inom Skandinavien. SAS beräknar koldioxidutsläppen från flygningarna och investerar i förnybar energi. SAS koldioxidkompenserar alla ungdomsbiljetter, personalbiljetter och alla EuroBonus-biljetter.

SAS Hållbarhetsredovisning för 2018 publicerades den 29 januari och finns att läsa här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44