SAS utökar sitt vinterprogram med en halv miljon flygstolar

Nya linjer och fler avgångar i SAS skandinaviska vinterprogram, såväl inrikes som inom Skandinavien, i Europa och interkontinentalt.

För Sveriges del introduceras en ny direktlinje från Stockholm till Uleåborg/Oulu och utökade avgångar till många europeiska destinationer från Arlanda. Göteborg får en ny direktlinje till Berlin.

En underliggande marknadstillväxt tillsammans med återkoppling från ett stort antal resenärer ligger bakom satsningen inför vintersäsongen – en period som normalt präglas av lägre efterfrågan än under sommarhalvåret.

SAS har för första gången 200 linjer i sitt vinterprogram, och för hela 2018 erbjuder SAS 18 nya linjer.

– Vi är glada över att våra destinationer och produkter har fått ett så positivt mottagande. Därför stärker vi vår satsning inför vintersäsongen genom att behålla många flyglinjer och öka antalet avgångar. Vi kan också glädja många resenärer med nyetablerade linjer, säger SAS vd Rickard Gustafson.

SAS satsar på Göteborg och Stockholm

Göteborg är den fjärde största flygplatsen i Skandinavien, där SAS är dominerande bolag och erbjuder 1,4 miljoner flygstolar på årsbasis. Under 2018 erbjuder SAS 14 direktlinjer från Göteborg, med Berlin som nytillskott inför vintern med fyra avgångar i veckan. Även Stockholm, Köpenhamn och Oslo har idag Berlin som destination.

SAS både behåller och utökar avgångarna från Stockholm till Alicante och Lissabon, och fördubblar antalet flyg per vecka till Miami.

– SAS har ett attraktivt linjenät från Skandinavien till USA och Asien, något som har bidragit till att allt fler passagerare flyger via Stockholm, Köpenhamn eller Oslo. Med dessa förbindelser kopplas städerna till SAS och Star Alliance-nätverket, vilket ger resenärerna effektiv tillgång till flera regioner i Skandinavien, säger Rickard Gustafson.

Till vintern flyger SAS även från Stockholm till Tromsö upp till fem gånger i veckan, och den svenska huvudstaden får även en linje till Uleåborg/Oulu i Finland, samtidigt som antalet avgångar till Turku/Åbo ökar. SAS etablerar också en ny direktlinje mellan Tammerfors och Malaga (biljettförsäljningen startar senare i maj).

Nya vinterlinjer i Skandinavien

I Norge blir det fler avgångar från Oslo till Warszawa, Billund, Düsseldorf och Gazipasa. Det upprättas en ny linje mellan Bergen och Aberdeen, och linjen Bodö–Alicante behålls i vinterprogrammet. Detsamma gäller direktlinjen mellan Tromsö och Köpenhamn.

I Danmark har SAS gjort stora investeringar i Århus, och under vintern fortsätter SAS att erbjuda de nya linjerna till bland annat Malaga, München, Stockholm och Oslo. Nu utökas också avgångarna från Köpenhamn till både Washington och Miami, och många destinationer i Europa får fler avgångar och bättre förbindelser via Kastrup.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44

SAS flyger över 30 miljoner passagerare årligen och är Skandinaviens ledande flygbolag med över 800 flygningar per dag på 272 linjer till 123 destinationer i Skandinavien, Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med ytterligare 27 flygbolag erbjuda fler än 18 400 dagliga flyg till cirka 1 300 destinationer i 191 länder. Utöver flygverksamhet ingår även marktjänsthantering, tekniskt underhåll och frakttjänster i SAS verksamhet. För mer information, besök gärna www.sas.se eller www.sasgroup.net