Star alliance får två nya medlemmar

STAR ALLIANCE FÅR TVÅ NYA MEDLEMMAR Star Alliance, världens första verkligt globala flygallians, tillkännagav idag planer om att utöka alliansen med två nya medlemmar. Air New Zealand och Ansett Australia har undertecknat avtal om att ansluta sig till alliansen under 1999. De två bolagen ska snarastt gå igång med att införa Star Alliance-kundfördelarna vilket är en förutsättning för att bli medlem. Star Alliance består idag av SAS, Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International, United Airlines och Varig Brazilian Airlines. När Air New Zealand och Ansett ansluter sig kommer Star Alliance-kunderna att få väsentligt förbättrad tillgång till Stillahavsområdet. De två bolagen beflyger totalt 84 destinationer i Australien, Nya Zealand, södra Stilla havet och övriga regionen. - Air New Zealand är glada över beslutet som Star Alliance-medlemmarna nu har tagit, säger Jim McCrea, bolagets verkställande direktör. - Air New Zealand kommer att tillföra alliansen ett starkt linjenät i sydvästra Stilla havet. Linjenätet täcker Nya Zealand, Australien samt öarna i södra Stilla havet. Air New Zealand kommer å sin sida att få tillgång till alliansens breda utbud av världsomspännande reseprodukter, något som våra affärsresenärer kommer att få stor nytta av. Rod Eddington, styrelseordförande i Ansett Australia, påpekar att Ansett har haft nära förbindelser med de flesta av bolagen i Star Alliance i många år. - Det beslut som nu är taget innebär att vi kommer närmare varandra, säger han. Medlemmarna av Star Alliance har idag ett totalt linjenät som täcker mer än 640 destinationer över hela världen. I genomsnitt starter ett flyg från Star Alliance-bolagen var 15:de sekund dygnet runt. När Air New Zealand och Ansett Australia kommer med i alliansen nästa år, kommer Star Alliance att erbjuda flygningar till mer än 700 resmål. För ytterligare information: SAS Corporate Communications, tel. +46-8-797 1500 Information om Star Alliance finns också på internet: www.star- alliance.com SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/28/20030728BIT00260/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/28/20030728BIT00260/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.