Star Alliance förbättrar strukturen

Star Alliance förbättrar strukturen SAS har fått en central roll i den nya ledningsgruppen som upprättats inom Star Alliance, för att genomföra den 5 åriga handlingsplanen som nyligen blivit antagen. Beslutet om att etablera ledningsgruppen är en naturlig fortsättning på processen som startade i och med etableringen av Star Alliance den 14 maj 1997, och är ett led i arbetet med att stärka alliansen för att möta konkurrensen. Det dagliga arbetet i Star Alliance ska i framtiden ledas av en mindre grupp på sex personer inom Alliance Management Board (AMB). Ledare för AMB kommer att vara Friedel Rödig, Lufthansa, med Bruce Harris från United Airlines som ställföreträdare. De övriga medlemmarna av gruppen får ansvar för var sitt strategiska utvecklingsområde som har stor betydelse för Star Alliance. Per Stendebakken, som idag är områdeschef för SAS i Frankrike och Benelux, får ansvaret för produktutveckling samt lösningar som gjort det möjligt för passagerare att resa friktionsfritt i hela Star Alliance-systemet. Ross MacCormack från Air Canada blir ansvarig för området Globalt nätverk, inklusive frågor som har att göra med konkurrenslagstiftning. Bruce Parker, United Airlines, ska ta hand om frågor som rör informationsteknologi och automatisering. En ansvarig för försäljningsstrategi, marknadskommunikation och koordinering av lojalitetsprogrammen kommer att utses inom kort. Det är en utmaning att sammanföra sex världsomspännande flygbolags organisationer, säger Rödig. - Ett stort antal arbetsgrupper med representanter för alla deltagarna har de senaste två åren arbetat med att definiera de viktigaste frågorna och hur dessa ska lösas. Grunden finns, kunderna inser fördelarna med Star Alliance och en organisation uteslutande baserad på kommitteér är ett passerat stadium. Nu ökar vi tempot, och det kräver en annan struktur. Vi har ett försprång till konkurrenterna på mer än tio år och den ledningen tänker vi behålla. Star Alliance består idag av SAS, Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International, United Airlines och Varig Brazilian Airlines. Till nästa år utvidgas alliansen med Ansett Australia, Air New Zealand och ANA (All Nippon Airways). För ytterligare information: SAS Corporate Communications, telefon 08- 797 20 81 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/28/20030728BIT00530/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/28/20030728BIT00530/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.