Starta flygresan på Stockholms central

Starta flygresan på Stockholms central - SAS och Arlanda Express i samarbete för enklare resor Nu blir flygresan smidigare för tusentals resenärer. Checka in på Stockholms central, ta snabbtåget till avgångsterminalen på Arlanda och kliv på flygplanet - allt på samma biljett. SAS och Arlanda Express har nyligen tecknat ett samarbetsavtal i syfte att förenkla resandet för SAS-resenärer. - Genom samarbetet har Arlanda flyttat närmare Stockholm. Våra kunder kommer nu att kunna checka in redan på Stockholms central. I framtiden ska man även kunna checka in bagage och sedan ta snabbtåget direkt till avgångshallen på Arlanda, säger Peter Viinapuu, affärsutvecklare på SAS Sverige. SAS-resenären ska vid köp av flygbiljett även kunna köpa resor med Arlanda Express på samma sätt som det idag fungerar med Flygtaxi och Flygbussarna. Det går också att resa biljettlöst med SAS Travel Pass. Resenären visar upp sitt SAS Travel Pass-kort för personalen på tågen som verifierar att kortet är giltigt genom en handdator. Initialt kommer detta att gälla för kunder som har SAS Travel Pass årskort. Checka in på centralen Det kommer att finnas möjlighet till incheckning på centralstationen. SAS kommer att ha två självbetjäningsautomater vid Arlanda Express terminal i anslutning till perrongen. Till och börja med får man själv ta med väskan till Arlanda. Utvärdering pågår om att inom en snar framtid även bygga incheckningsdiskar med möjlighet för bagageinlämning på Stockholms central. Efter omfattande tester och provkörningar av Arlanda Express, snabbtåget mellan Stockholms central och Arlanda, är det nu klart att köra igång trafiken. Den 24 november invigs Arlanda Express av Kung Carl XVI Gustav och Drottning Silvia och den 25 november startar trafiken. Restiden är knappt 20 minuter och tåget går fyra gånger i timmen i vardera riktningen mellan 06.00 och 19.30. Tidiga morgnar, sena kvällar och lördagar när belastningen är lägre går tåget två gånger i timmen, men en utökning av trafiken planeras till början av nästa år då alla sju tågset ska vara i trafik. För ytterligare information, vg kontakta: Peter Viinapuu, Affärsutveckling, SAS Sverige Tel: +46 (0)8 797 12 86 Mobil: +47 (0)709 97 12 86 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00140/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.