Trådlöst Internet ombord på Scandinavian Airlines

Trådlöst Internet ombord på Scandinavian Airlines Scandinavian Airlines har tecknat avtal med Connexion by Boeing om att installera trådlöst bredband ombord. Installationerna påbörjas februari 2004 och ett år senare ska hela långdistansflottan vara utrustad. Många kunder vill vara tillgängliga under resan och/eller kunna arbeta effektivt ombord. Alla SAS-resenärer kommer att kunna koppla upp sin bärbara PC eller PDA och använda Internet online inklusive exempelvis streaming audio/video. De som via Internet vill logga in sig på sitt företags intranät och sända/ta emot e-post med bilagor ska också kunna göra detta på ett säkert sätt. - Norden är en av världens mest IT-täta regioner och att enkelt kunna kommunicera från luften står väldigt högt på våra resenärers önskelista, säger Jens Willumsen som ansvarar för Market & Product Management på Scandinavian Airlines. Därför har vi länge arbetat för att få fram en heltäckande lösning som lever upp till kundernas krav. Connexion by Boeing och Scandinavian Airlines håller på att ta fram ett antal betalningslösningar där kunden ges full access till Internet. Betalning sker via kreditkort eller olika former av abonnemang. Via en unik SAS-portal ska resenärerna även få kostnadsfri tillgång till tjänster som underlättar resandet. Här ska även utvalda företagspartners kunna erbjuda sina tjänster. Scandinavian Airlines blir första flygbolag i världen att för Internet ombord uteslutande satsa på trådlös teknik (IEEE 802.11-standard). - Vi har länge sett fördelarna med den trådlösa tekniken och då den nu också är på frammarsch blev den ett än mer naturligt val, kommenterar Jens Willumsen. Scandinavian Airlines var för övrigt först i världen med att år 1999 introducera trådlös access i sina lounger. Informationssäkerhet etableras på samma sätt som på marken: med hjälp av Virtual Private Network-teknik kan användarna säkert logga in sig på sitt företags intranät. Det nya systemet är byggt för att inte störa övrig teknik ombord. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=27949 För ytterligare information kontakta: Jens Willumsen, Senior Vice President Market & Product Management, Scandinavian Airlines, tfn +46 (0)70 997 2424 Elissaveta Ivanova, Communications, Connexion by Boeing, tfn +44 207 747 5533 or +44 207 930 5000 INFORMATIONSAVDELNINGEN SCANDINAVIAN AIRLINES ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/02/20030702BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/02/20030702BIT00310/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/02/20030702BIT00310/bild.html Pictures

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.