Utvidgat samarbete mellan SAS, British Midland och Lufthansa

Utvidgat samarbete mellan SAS, British Midland och Lufthansa SAS, British Midland och Lufthansa presenterade idag en överenskommelse om utvidgat samarbete. De tre bolagen skapar ett starkt europeiskt flygbolagssamarbete, med ökade fördelar för passagerarna och högre effektivitet för de tre flygbolagen . Med start den 2 maj kommer flygbolagen att samarbeta i gemensamma marknads- och försäljningsaktiviteter, ge ömsesidig tillgång till varandras lounger, samordna bonusprogrammen samt införa code share* på flygningarna från London Heathrow och Manchester. Samarbetet skall vara fullt genomfört efter sommaren 2000. - För SAS passagerare innebär det här samarbetet ökade valmöjligheter när det gäller det globala resandet, säger Vagn Sörensen, Senior Vice President, Business Systems Division, SAS - British Midland bildades för mer än 60 år sedan som en flygskola för RAF piloter och har sedan dess vuxit till den näst största flygoperatören på London Heathrow. 1999 transporterade British Midland sex miljoner passagerare till 29 destinationer. British Midland ägs till 20 procent av SAS, 20 procent av Lufthansa och 60 procent i privat ägo. * Code share är när två eller flera flygbolag anger sitt flygnummer i tidatabellen på en och samma flygning, medan endast ett av bolagen utför själva flygningen. För ytterligare information kontakta: Lars Lindgren, Vice President Partnership and Alliances, SAS Tel + 46 8 797 5488 Mobil + 46 70 997 5488 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00810/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00810/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.