Allt fler valde bolån med kortaste bindningstiden i april

Andelen som valde att binda boräntan på den kortaste löptiden på tre månader steg till 66 procent i april. Var femte hushåll valde den billigaste bindningstiden på två år. Efterfrågan på långa bindningstider på fem till tio år har varit låg de sista fyra åren, och trenden håller i sig.

Andelen nya bolåntagare som valde den kortaste bindningstiden på tre månader på sitt nya lån fortsatte öka i april. Totalt valde 66 procent att binda lånet i tre månader vilket är två procentenheter mer än i mars.

– Det är den högsta andelen sedan i juli förra året. Jag tror att en förhoppning om att Riksbanken skulle sänka räntan i april ligger bakom att så många ville ha den kortaste bindningstiden, säger Maria Malmqvist, privatekonom på SBAB Bank.

Sänkningen från Riksbanken uteblev, men räntan med tre månaders bindningstid sjönk ändå med en tiondels procent under månaden.

De två vanligaste bindningstiderna är tre månader och två år. Sedan årsskiftet har drygt var femte bolåntagare valt att binda räntan i två år.

– Förr eller senare kommer fler att vilja binda lånet på längre tid. Sannolikt kommer de flesta då att välja en tvåårig bindningstid. I normalfallet är den räntan dyrare än den kortaste bindningstiden, men sedan i augusti har den varit billigare, säger Maria Malmqvist.

Andel av nya bolån med bindningstider på tre månader respektive två år

Långa bindningstider allt mindre populära

Åren innan finanskrisen, 2005-2007, låg andelen som valde en bindningstid på mellan fem och tio år på över tio procent. Toppen nåddes sommaren 2007 då hela 23 procent valde en så lång bindningstid. Sedan dess har andelen sjunkit rejält.

– De senaste fyra åren har vi sett en tydlig trend att långa bindningstider blivit allt mindre populära. Andelen sjönk dramatiskt hösten 2009 och sedan dess har i genomsnitt bara 2,5 procent av de nya lånen bundits i fem till tio år, säger Maria Malmqvist.

Hösten 2009 var skillnaden mellan räntor med lång och kort bindningstid rekordhög. Som mest skiljde det 2,82 procent i juli. Den rörliga räntan var då 1,78 procent och femårsräntan var 4,60.

Den stora skillnaden medförde att nio av tio bolåntagare valde den kortaste bindningstiden.

– Trots att skillnaden mellan räntorna gått tillbaka sedan dess och nu är historiskt låg, så har inte efterfrågan på långa bindningstider ökat, säger Maria Malmqvist.

Andel nya bolån med en löptid på tre månader och fem-tio år, samt skillnaden mellan boräntor med 3 månader och fem års löptid (streckad linje)

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2010 2011 feb-12 mar-12 apr-12
3 månader 79 63 61 64 66
1-4 år 18 34 37 34 33
5-10 år 3 3 2 2 2
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Maria Malmqvist, Privatekonom SBAB Bank
08-614 43 40, 0766-447 881, maria.malmqvist@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank
08-614 38 84 , 0761-18 09 02 , tor.borg@sbab.se