Bolånemarknaden ökade med 68 miljarder

Bolånemarknaden ökade med 68 miljarder Under 2001 ökade hushållen sina bolån med 68 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med rekordhöga 12 procent jämfört med året innan. Det visar ny statistik från riksbanken. Utlåningen till bostadsrätter ökade med hela 28 procent. - Villa- och bostadsrättspriserna har fortsatt att stiga trots konjunktursvackan. Den omfattande ombildningen av hyresrätter till bostadsrätter har också bidragit till förra årets rekordökning, säger SBAB:s privatmarknadschef Gustav Hoorn. Utlåningen ökade med hela 28 procent till bostadsrätter och med 9 procent till småhus. Bolånen till småhus står dock för 89 procent av den totala utlåningen. - Nu är rekorduppgången bruten. För 2002 tror vi snarare på en ökning som ligger något under de senaste årens genomsnittliga ökning med sex procent per år, säger Gustav Hoorn. SBAB:s andel av de svenska hushållens nyupplåning under 2001 var 10,2 procent. Företagets marknadsandel av hushållens samlade bolån ökade under året från 6,6 till 7,6 procent. För mer information, kontakta: Gustav Hoorn, privatmarknadschef SBAB, på 054-17 26 40, 0708-65 86 36 eller gustav.hoorn@sbab.se Annelise Jansson, informationschef SBAB, på 08-614 43 55, 0706-37 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se Patrik Lundström, marknadsanalytiker SBAB, på 054-17 54 63, 0709-63 15 74 eller patrik.lundstrom@sbab.se För mer information om SBAB, se www.sbab.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020312BIT00480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020312BIT00480/wkr0002.pdf