Drygt var fjärde ny bolånekund väljer att binda sin ränta

Förra årets sista månad visar inte på några dramatiska förändringar i valet av bindningstid, men den svaga trenden att binda sin bolåneränta fortsätter. Andelen som väljer att binda sin ränta är nu 26 procent. Detta visar SBAB:s månadsstatistik över utlåningen till privatpersoner.

Under december valde 74 procent av bolåntagarna tremånadersräntan, som är kortast möjliga räntebindningstid och därför brukar kallas rörlig ränta, för sina nytecknade bolån hos SBAB. Det är en oförändrad andel jämfört med månaden innan. Andelen som valde bindningstider på mellan ett och fyra år ökade med en procentenhet till 25 procent och andelen som valde bindningstider på mellan fem och tio år minskade från 2 till 1 procent.

- De flesta verkar räkna med att de korta räntorna blir fortsatt låga. Men givet de små skillnaderna i kostnad för att försäkra sig mot stigande räntekostnader under flera år framöver tror jag att trenden att binda bolånet fortsätter, säger Emma Persson, Boendeekonom SBAB.

Andelen nya bolån med 1–3 månaders, 1–4 års och 5–10 års räntebindningstid samt genomsnitt 2008–2017

Mer än hälften av bolåntagarna gör inte budget för privatekonomin
SBAB:s årliga undersökning ”Bostadsköpet och tryggheten” genomförs av TNS Sifo en gång om året. I höstas, under perioden 6–17 november, svarade 1 127 personer som har bolån bland annat på frågan om hur många som gjort en budget för privatekonomin. Majoriteten, 52 procent, svarar att de inte har gjort det. I ett stigande ränteläge kan det vara avgörande att ha koll på vad en räntehöjning innebär för boendeekonomin.

- Om ditt hushåll inte redan räknat på vad en höjd ränta innebär din ekonomi, se till att göra det så snart som möjligt. Särskilt i storstäderna kan det innebära flera tusenlappar mer per månad för varje procentenhet boräntan stiger, säger Emma Persson.

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider