Ekonomiska fjällresenärer lagar mat och delar boende

SBAB har i den årliga sportlovsundersökningen tagit reda på mer om inställningen till att resa till fjällen. Hur gör den som åker till fjällen för att hålla nere kostnaderna på semestern? Det allra vanligaste sättet är att passa på att åka till fjällen innan eller efter skolloven, som är de dyraste perioderna

Det vanligaste sättet att hålla nere kostnaderna är, förutom att åka innan eller efter de dyraste perioderna, att laga mat hemma istället för att äta ute. Det är också många som bor med andra i egen eller lånad stuga och genom att dela på allt håller nere omkostnaderna.

-        Många av de som vill åka till fjällen är väldigt kostnadsmedvetna. Att dela boende med varandra och laga mat tillsammans är ju ganska osvenskt, men verkar vara populärt när vi åker till fjällen, det handlar nog om en kombination av att vara ekonomisk och att umgås, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

En fråga handlade om vart man helst kan tänka sig att åka; om du fick välja fritt att åka till ett område i svenska fjällen, vilket skulle det bli:

Åre

Sälen

Kebnekaise

Vemdalen

Idre

Funäsdalen

Riksgränsen

Abisko

Sarekområdet

Hemavan

-        Många vill ha välpreparerade skidspår och backar, medan andra söker sig till fjällen för de vita vidsträckta vidderna, säger Claudia Wörmann.

Vad är viktigt vid ett besök i fjällen så här ser önskelistan ut i fallande ordning:

(fler svar möjliga)

-  Det är bra att vacker natur och fina vyer är det viktigaste, det är ju en lätt infriad önskning. Det som är kopplat till själva skidåkningen hamnar högt upp förstås och på fjärde plats hamnar närhet till mataffär, vilket styrker att fjällresenärerna är kostnadsmedvetna, avslutar Claudia Wörmann.

Om undersökningen

SBAB har beställt undersökningen av SynoInt som 25–31 januari 2018 besvarades av 1 004 personer i åldern 20 till 80 år. De som svarat utgör ett representativt urval ur befolkningen avseende kön, ålder och geografi.

För mer information kontakta gärna

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB 0709 90 68 14, claudia.wormann@sbab.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, 0706 68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 335 000 och antalet medarbetare till cirka 500. SBAB har Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014, 2015 och 2016, enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.

Citat

Claudia Wörmann