Fortsatt svagt intresse för bundna boräntor

Bolåntagarnas intresse för den kortast möjliga bindningstiden, tremånadersräntan, fortsatte under augusti månad. Även för de bolåntagare vars lån villkorsändrades under samma månad var tremånaders bindningstid överlägset mest populärt. Det visar SBAB:s månadsstatistik över utlåningen till privatpersoner.

Under de båda sommarmånaderna juli och augusti valde 77 procent av bolåntagarna tremånadersräntan, som är kortast möjliga räntebindningstid och därför brukar kallas rörlig ränta, för sina nytecknade bolån hos SBAB. Det innebär att andelen som väljer denna bindningstid nu ligger en bit över det historiska genomsnittet, räknat sedan 2008, på 73 procent. Andelen som valde medellånga (1-4 år) eller långa räntebindningstider (5-10 år) var oförändrat på 22 respektive 1 procent jämfört med månaden innan.

-        Givet att det nu finns mycket som talar för stigande räntor och att skillnaderna är fortsatt relativt små mellan tremånadersräntan och längre löptider, är jag förvånad över att fler inte tar chansen att binda sina räntor på åtminstone en del av lånet. En liten ränteskillnad innebär en låg kostnad för att skydda sig mot ränteuppgångar, säger Emma Persson, Boendeekonom SBAB.

Andelen nya bolån med 1-3 månaders, 1-4 års och 5-10 års räntebindningstid samt genomsnitt 2008-2017

Överväldigande majoritet väljer rörligt vid villkorsändring
Även när låneavtal villkorsändras och ny bindningstid ska väljas placeras den största delen till tremånadersränta. Bara en av tio väljer att binda räntan på en annan löptid, där ett års bindningstid är vanligast.

-        När svarstalongen med uppmaningen att välja ny bindningstid kommer kan det vara svårt att hitta utrymmet mitt i en hektisk vardag att tänka igenom det beslutet. Det är dock viktigt att göra ett aktivt val utifrån faktorer som ditt hushålls marginaler, lånets storlek och hur du tror att räntan kommer att utvecklas. Min uppmaning är att ägna en halvtimme av din tid åt det som en gång var ditt livs största ekonomiska beslut, säger Emma Persson, Boendeekonom SBAB.

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Emma Persson, Boendeekonom SBAB, telefon: 0761-09 27 30, emma.persson@sbab.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se