Hushållen betalar 2,1 miljarder för mycket i boräntor

Hushållen betalar 2,1 miljarder för mycket i boräntor SBAB presenterar idag "Bolånerapporten, oktober 2001", som bl.a. visar hur mycket bolånekundernas trohet mot storbankerna kostar hushållen. Rapporten beräknar att de svenska hushållen varje år betalar cirka 2,1 miljarder kronor för mycket på sina bottenlån till storbankernas hypoteksbolag. Nio av tio svenska hushåll anlitar fortfarande någon av de fyra storbankerna för sina bolån. Men storbankernas andel av bolånemarknaden sjunker. Utmanarna, med SBAB i spetsen, står nu för 7,5 procent av hushållens bolån. Bolånerapporten beräknar att ett genomsnittligt hushåll i Sverige årligen kan spara mer än 1.200 kronor på att överföra sitt bolån från en storbank till en utmanare. I Stockholm är vinsten nära 2.200 kronor i genomsnitt. - Nya låntagare i Stockholm kan ofta spara flera gånger mer, eftersom bostadspriserna är så höga. Det gör otrogna stockholmare till bolånemarknadens stora vinnare, säger SBAB:s privatmarknadschef Gustav Hoorn. Fler och fler stockholmare vänder storbankerna ryggen. SBAB:s marknadsandel i Stockholms län är nu uppe i 13,7%, mot i genomsnitt 5,5% i övriga delar av Sverige. För mer information, kontakta: Gustav Hoorn, privatmarknadschef SBAB, på 054-17 26 40, 0708-65 86 36 eller gustav.hoorn@sbab.se. Patrik Lundström, marknadsanalytiker SBAB, på 054-17 54 63, 0709-63 15 74 eller patrik.lundstrom@sbab.se. Hela "Bolånerapporten, oktober 2001" återfinns på www.sbab.se. SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 137.000 hushåll som kunder och en marknadsandel om 7,2% på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 60% av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/10/20011009BIT00970/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/10/20011009BIT00970/bit0001.pdf