Hushållen betalar 2,3 miljarder för mycket i boräntor

Hushållen betalar 2,3 miljarder för mycket i boräntor SBAB presenterar idag "Bolånerapporten, juli 2003", som bland annat visar att de svenska hushållen varje år betalar cirka 2,3 miljarder kronor mer än nödvändigt på sina bottenlån till storbankernas hypoteksbolag. Beräkningen bygger på storbankernas utannonserade räntor. - Bolånemarknadens största förlorare är de trogna storbankskunder som passivt accepterar utannonserad ränta, säger Peter Gertman, vice vd på SBAB. Det är fortfarande fler än nio av tio hushåll som anlitar någon av de fyra storbankerna för sina bolån. Men storbankernas andel av bolånemarknaden minskar. Utmanarna, med SBAB i spetsen, står för drygt åtta procent av hushållens bolån. Ett genomsnittligt hushåll i Sverige kan årligen spara mer än 1.500 kr på att överföra sina bolån från en storbank till en utmanare. Hänsyn har inte tagits till eventuell ränteskillnadsersättning. De regionala skillnaderna är stora på grund av varierande bostadspriser. För ett genomsnittligt hushåll i Stockholm är vinsten nära 2.500 kronor per år. - Både hushållen och konkurrensen tjänar på att bankkunderna plockar russinen ur kakan. Det är enkelt att byta bolåneföretag och man kan spara mycket pengar, säger Peter Gertman. Framför allt är det stockholmarna som vänder storbankerna ryggen. SBAB:s marknadsandel i Stockholms län är cirka 15 procent, vilket kan jämföras med en marknadsandel i hela landet på 7,5 procent. För mer information, kontakta: Peter Gertman, vice vd SBAB, på 08-614 43 15, 0708-76 13 33 eller peter.gertman@sbab.se Annelise Jansson, informationschef SBAB, på 08-614 43 55, 0706-37 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se "Bolånerapporten, juli 2003" finns på www.sbab.se SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 10.000 kunder och en marknadsandel om 19,5 procent på företagsmarknaden och 241.000 kunder och en marknadsandel om 7,5 procent på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 55 procent av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/02/20030702BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/02/20030702BIT00160/wkr0002.pdf Bilaga http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/02/20030702BIT00160/wkr0003.pdf