Hushållens bolån rekordökar med 68 miljarder

Hushållens bolån rekordökar med 68 miljarder Under de senaste tolv månaderna, från 1 mars 2001 till 1 mars 2002, har hushållen ökat sina bolån med 68 miljarder kronor, enligt ny statistik från riksbanken. Det motsvarar en ökning med 11 procent. Belåningen för bostadsrätter har ökat mest, procentuellt sett. - Detta är en rekordstor ökning av hushållens bolån, säger SBAB:s marknadsanlaytiker Patrik Lundström. I mitten av 1990-talet låg nivån på bolånen i det närmaste konstant för att därefter öka med i genomsnitt sju procent om året. Vid utgången av februari 2002 uppgick hushållens totala bolån till 660 miljarder kronor. Utlåningen till bostadsrätter ökade under den senaste 12 månadersperioden med 28 procent och för småhus med 8 procent. Utlåningen till småhus står för den betydande delen av utlåningen till privathushåll, hela 85 procent. För mer information, kontakta: Patrik Lundström, marknadsanalytiker SBAB, på 054-17 54 63, 0709-63 15 74 eller patrik.lundstrom@sbab.se För mer information om SBAB, se www.sbab.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/23/20020723BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/23/20020723BIT00080/wkr0002.pdf