I år får julklappen kosta mer

I år räknar svenska folket med att köpa dyrare julklappar än förra året. I genomsnitt får klappen kosta över 800 kronor, vilket gör den 25 procent dyrare än 2013, visar SBAB:s senaste undersökning. Det talar för ett nytt rekord i julhandeln. Att boräntan sjunkit är en anledning till att många har möjlighet att vara extra generösa i år.

Undersökningen Julklappspengarna 2014 baseras på en undersökning SBAB låtit CINT/Snabba svar genomföra 13-19 november 2014.

Undersökningen, som genomförts för tredje året i rad, visar att den genomsnittliga summan vi tänker lägga per julklapp i år är 802 kronor, en ökning med 163 kronor eller 25 procent jämfört med 2013. Det innebär att chansen är mycket god att julhandeln slår ett rejält rekord i år. De flesta spenderar mellan 100 och 500 kronor per julklapp, men andelen som räknar med att lägga mer pengar än så har ökat, och det höjer genomsnittet.

- Det finns flera anledningar till att vi kan vara generösa i år. Det som framför allt gett många extra pengar att spendera är att boräntorna sjunkit med ungefär en procent sedan förra året. Varje lånad miljon har blivit tio tusen kronor billigare för alla med rörlig boränta, säger Maria Landeborn, privatekonom på SBAB.

Det finns flera anledningar att julklappen får kosta mer. Inflationen är noll och reallönerna har ökat, dessutom genomförde den borgerliga regeringen ytterligare ett jobbskatteavdrag under sitt sista år vid makten. Börsen har stigit och för många har det gjort att sparpengarna ökat i värde de sista tolv månaderna.

Hur mycket pengar beräknar du att lägga i genomsnitt per julklapp? (genomsnitt för alla)

Dessutom i Julklappspengarna 2014

• Nio av tio betalar julklapparna med sin lön eller sina sparpengar, men var tionde lånar eller skjuter upp betalningen till senare
• Sex av tio köper åtminstone någon julklapp på nätet
• Tre av tio tänker ge bort kontanter eller ett sparande istället för en julklapp
• Fyra av tio kan tänka sig att skänka pengar till välgörenhet istället för att ge en julklapp. Andelen är lägst i övre Norrland och i Småland

Andelen som kan tänka sig att ge till välgörenhet istället för att köpa julklappar, per region.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts under perioden 13-19 november 2014 via en webbenkät av CINT/SnabbaSvar.se på uppdrag av SBAB. 1052 personer i åldrarna 15-80 år har svarat på enkäten.

Rapporten bifogas som pdf och lan även laddas ned på sbab.se under "press" och "senaste rapporterna"

För mer information, kontakta gärna:

Maria Landeborn, Privatekonom SBAB, 0766-447 881, maria.landeborn@sbab.se
Karin Hellgren, Presschef SBAB, 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB erbjuder lån- och spartjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och företag. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 450. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.