Inlåningen från hushållen växer

Inlåningen från hushållen har ökat med 7,6 miljarder kronor de första tre månaderna i år. Spararna blir alltmer medvetna om att det är viktigt att få avkastning på sitt kapital. De väljer därför att spara hos nischbanker där räntan i många fall är dubbelt så hög som den ränta storbankerna erbjuder.

Inlåningen första kvartalet 2012

Under 2011 växte inlåningen från hushållen med nära tio procent till totalt 1,123 miljarder kronor. Och inflödet till sparkonton fortsätter i år trots att räntorna är historiskt låga både på sparade och lånade pengar.

• Inlåningen ökade med 7,6 miljarder kr eller 0,7 procent
  • Storbankernas andel av inlåningsmarknaden minskade med 0,6 procent till 69,2 procent
  • 69 procent av nyinlåningen placerades hos nischbankerna SBAB Bank och Volvofinans Bank

Större delen av nyinlåningen från hushållen idag placeras hos kända nischbanker som erbjuder ungefär dubbelt så hög ränta som storbankerna. Dit hör SBAB Bank och Volvofinans Bank vars inlåningsstock växte med nära 45 respektive 30 procent under första kvartalet.

SEBs inlåning växte med 1,5 procent under första kvartalet. Handelsbankens inlåning ökade 0,1 procent medan Nordea och Swedbank fick se sin stock minska med 0,9 respektive 0,8 procent. Störst utflöde hade Skandiabanken vars stock minskade 1,9 procent.

Tillväxt i inlåningsstock januari-mars 2012

Den långa trenden positiv ur spararperspektiv
De sista tolv månaderna har inlåningen från hushållen vuxit med över 100 miljarder, en ökning med nio procent.

782 miljarder av alla sparpengar finns idag hos Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank men de fyra storbankernas marknadsandel minskar. De sista tolv månaderna har den sjunkit med 1,2 procent vilket motsvarar 13,4 miljarder kronor.

Ur ett spararperspektiv är det här en positiv trend. Att ha pengarna på ett konto med en ränta som är lägre än inflationen på 1,5 procent är att ha pengarna på ett förlustkonto eftersom de hela tiden minskar i värde.

Bland storbankerna är det bara Nordea som ger en ränta högre än inflationen, och bara på sparande över 100 000 kronor. Sämst ränta ger Handelsbanken som erbjuder sina sparare 0 procent, förutsatt att inte kunden har över 100 000 kronor på kontot.

Storbankernas volym av inlåningen samt total inlåning april 2011-mars 2012

SBAB Banks inlåning ökade med 1,4 miljarder i mars vilket var en ökning med 15 procent. Volvo Finansbank ökade sin inlåning med 648 miljoner eller 8 procent. Andelen av den totala inlåningen är fortfarande liten men tillväxttakten hög.

Maria Malmqvist, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-447 881, maria.malmqvist@sbab.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se