Jämtar och Västernorrlänningar har landets lägsta sparande i bostaden

Förmögenheten som ligger i bostaden är ojämnt fördelad. En stor del av befolkningen har stått helt vid sidan av med sina hyresrätter och på motsatt sida finns de bostadsägare som varit med länge. Den genomsnittliga bostadsägaren i mellersta Norrland (Jämtlands- och Västernorrlands län) bedömer övervärdet, dvs. bostadsvärde minus befintliga bolån, till 0,4 miljoner kronor. Det motsvarar endast en dryg tredjedel av det nationella genomsnittet som dras upp av storstadsregionerna.

Detta visar SBAB:s undersökning ”Bostaden & investeringen” del 2 som baseras på statistik från SCB, Mäklarstatistik och en undersökning SBAB låtit Snabba svar genomföra 4-10 september 2014. I undersökningen har 1 048 personer i åldern 20-80 år svarat. Rapporten finns tillgänglig på sbab.se.

Tidigare har SBAB presenterat siffror över hur bostädernas genomsnittliga värde i Jämtlands län ökat med 1,2 miljoner kronor och 0,7 miljoner kronor i Västernorrlands län sedan 1996. Nu presenteras storleken på det övervärde, dvs. bostadens värde minus befintliga bostadslån, den genomsnittliga bostadsägaren tror sig ha sparat i sin bostad. Genomsnittet i mellersta Norrland är 0,4 miljoner kronor per bostad men skillnaderna är stora i landet. De som bor i Stockholms län bedömer att de har ett övervärde på drygt det sexdubbla.

Genomsnittligt uppskattat övervärde i den egna bostaden, totalt och per region

Stockholm=Stockholms län, Östra Mellansverige=Södermanlands, Uppsala, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län, Västsverige=Västra Götalands och Hallands län, Övre Norrland=Norrbottens och Västerbottens län, Mellersta Norrland=Jämtlands och Västernorrlands län, Sydsverige=Skåne och Blekinge län, Småland och öarna=Kalmar, Kronoberg, Jönköpings och Gotlands län, Norra Mellansverige=Dalarnas, Gävleborgs och Värmlands län

- I genomsnitt har bostadsägarna i landet 1,3 miljoner sparat i bostaden, i mellersta Norrland är dock övervärdet lägst i landet och ligger på endast 0,4 miljoner kronor. Bostadsägande har väl i alla tider varit vattendelare i förmögenhetssammanhang, men de senaste decenniernas massiva prislyft på bostadsmarknaden har gjort skillnaden mycket mer dramatisk, säger Karin Hellgren, Presschef SBAB.

Förmögenheten växer kontinuerligt

En viktig och inte oväntad faktor bakom övervärdets storlek är hur länge man varit bostadsägare, oavsett om man bott i samma bostad hela tiden eller gjort en bostadskarriär. Som diagrammet nedan visar ökar det genomsnittliga egna kapitalet för varje årsintervall. De som varit bostadsägare längst bedömer att de har ett sparande i bostaden på 2,2 miljoner i genomsnitt – vilket betyder att det genomsnittliga övervärdet för de seniora bostadsägarna i landet ungefär motsvarar genomsnittet för bostadsägarna i Stockholms län.

De mest nyblivna bostadsägarna börjar på en ganska hög nivå vilket sannolikt kan förklaras av att de har inträtt på bostadsmarknaden efter bolånetaket (2010) vilket inneburit högre krav på kontantinsats.

Genomsnittligt uppskattat övervärde i den egna bostaden, utifrån hur länge man varit bostadsägare

- Eftersom det sparade kapitalet i bostaden ökar för varje åldersintervall finns det inget som tyder på att det sparade kapitalet börjar konsumeras upp på ålderns höst genom nytagna lån eller byte till billigare bostad. Därför är det en rimlig gissning att en stor del av bostadsvinsterna kommer att sippra ner till de yngre generationerna genom arv, säger Karin Hellgren.

Diagrambilaga bifogas.

För mer information, kontakta gärna:

Karin Hellgren, Presschef SBAB, telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

Andreas Leifsson, analytiker SBAB, telefon: 070-788 99 45, andreas.leifsson@sbab.se

SBAB erbjuder lån- och spartjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och företag. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 480. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.