Kort bindningstid fortsatt vanligast på nya lån

Under mars valde 77 procent av de som tecknade nya bolån hos SBAB att binda räntan på tre månader. Det är en marginell ökning sedan februari då 76 procent valde tremånaders bindningstid.

Det mest populära valet bland de som tecknade nya bolån under mars var tremånaders bindningstid som 77 procent valde, vilket är en ökning med 1 procentenhet jämfört med februari. 11 procent valde ettårig bindningstid och 6 procent tvåårig bindningstid. 4 procent av de som tecknade nya bolån valde treårig bindningstid.

-  Under en längre tid har ränteskillnaden på bolån med rörlig ränta (tremånaders) och lite längre bundna räntor (1-4 år) varit relativt liten, men rörlig ränta är fortfarande populärast. Mot bakgrund av att skillnaden är så liten är det förvånande att så få binder åtminstone en del av lånen. Det kan ge en trygghet i att veta exakt hur utgifterna kommer att se ut, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

I februari i år meddelade Riksbanken att de lämnar reporäntan oförändrad. Konjunkturen är stark och prognosen är att långsamma höjningar kan komma under andra halvan av 2018.

Andelen nya bolån med 1–3 månaders, 1–4 års och 5–10 års räntebindningstid

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2015 2016 2017 Jan- 18 Feb- 18 Mar- 18
3 månader 82 78 66 76 76 77
1-4 år 16 21 33 22 22 22
5-10 år 2 1 1 1 1 1
Totalt 100 100 100 100 100 100

Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB, telefon:0709-906814, claudia.wormann@sbab.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 500. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.