Längre bindningstider ökade i popularitet i maj

Andelen nytecknade bolån med en bindningstid på mer än tre månader ökade under maj. Riksbankens beslut att låta reporäntan vara oförändrad och att det nu är billigast att binda lånet på mellan två och fem år är några faktorer som ligger bakom.

Andelen som valde den kortaste bindningstiden på tre månader på bolånet sjönk med två procentenheter till 64 procent i maj. Det var den första nedgången på tre månader. Riksbankens besked om att man lämnade styrräntan oförändrad i slutet av april kan ha påverkat bolåntagarna.

– Innan Riksbankens besked kom väntade sig många en räntesänkning. Det tror jag gjorde att fler valde den kortaste bindningstiden i mars och april. Istället meddelade Riksbanken att det inte blir någon mer räntesänkning och då valde fler att binda räntan längre på tid, säger Maria Malmqvist, privatekonom på SBAB Bank.

Bindningstider på två, tre och fem år var de som ökade mest. Andelen som binder lånet på fem år ligger fortfarande en bra bit under det historiska genomsnittet på åtta procent, men siffran fördubblandes jämfört med april. Drygt två procent valde en bindningstid på fem år i maj, jämfört med strax över en procent i april.

Andel som valt tre månader, 1-4 år och 5-10 års bindningstid år 2000-2012

Bindningstid på tre månader dyrare än bindningstider på två till fem år
Det har länge varit en historiskt liten ränteskillnad mellan att välja en kort eller lång bindningstid på bolånet. I maj fortsatte samtliga boräntor att sjunka, och skillnaden mellan långa och bindningstider blev ännu mindre.

Under maj månad var det billigare att välja bindningstider på mellan två och fem år än att välja den kortaste bindningstiden på tre månader.

– Att det blivit ännu billigare att binda bolånet på längre tid jämfört med att ha en tremånadersränta är sannolikt också ett av skälen till varför fler valde längre bindningstider. Just nu är långa bindningstider väldigt förmånliga jämfört med korta, säger Maria Malmqvist.

Andel nya bolån med en löptid på tre månader och fem-tio år, samt skillnaden mellan boräntor med 3 månader och fem års löptid (streckad linje)

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2010 2011 mar-12 apr-12 maj-12
3 månader 79 63 64 66 64
1-4 år 18 34 34 33 33
5-10 år 3 3 2 2 3
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Maria Malmqvist, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-447 881, maria.malmqvist@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 84 , Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se