Ny privatekonomisk rapport: Bara varannan jämför boräntor och förhandling lönar sig

Två tredjedelar av svenska folket äger sitt boende. Trots att räntorna utgör en relativt stor del av hushållens kostnader är det bara varannan som jämför olika räntor när de tecknar bolån. Och de som jämför minst, är de som har mest att vinna.

Bo & Låna SBAB Bank - TNS SIFOUndersökningen som är gjord av TNS SIFO ligger till grund för rapporten Bo & Låna som släpps första gången idag. Den visar också att tre av tio oroar sig över storleken på sina lån, och att unga upplever sina lån som stora i förhållande till inkomsten.

Knappt hälften jämförde boräntor från olika banker
Med allt högre bostadspriser och större lån finns starka argument för att välja bolånebank med omsorg. Trots det svarar knappt hälften att de jämförde räntan hos olika banker innan de bestämde sig. Bland männen är andelen som jämfört högre.

– De som kanske har mest att vinna jämför minst. Lägst andel som har undersökt vad olika banker kan erbjuda för ränta finns bland lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor, säger Maria Malmqvist, privatekonom på SBAB Bank.

Lönekonto, betalkort och sparkonto är tjänster vi får teckna för att få ett bolån
Det är inte ovanligt att bankerna vill att vi blir helkunder i samband med att vi tecknar ett bolån. De vanligaste kompletterande tjänsterna vi får på köpet är lönekonto, betalkort och ett sparkonto.

Målgruppen under 35 år får teckna flest tjänster. 23 procent fick börja pensionsspara, 25 procent fick ett kreditkort och 17 procent fick börja fondspara i samband med bostadsköpet.

När du tecknade ditt bolån, ville banken att du skulle bli helkund, dvs. samtidigt öppna ett lönekonto, fondsparande eller liknande? (andel i procent)

Att förhandla med banken är en god idé
Hälften av alla bolåntagare har försökt förhanda med sin bank efter att de först tog lånet. Fyra av fem som försökt lyckades. Att förhandla med banken är med andra ord en god idé.

– De grupper som har svårast att lyckas pruta på räntan är unga under 35 år som i snitt har lägre inkomst och mindre sparpengar. Bäst lyckas storstadsbor och höginkomsttagare som är mer attraktiva bankkunder, säger Maria Malmqvist.

Höjd ränta – då drar unga ner på semester, nöjen och levnadsstandard
Samtidigt som många behöver hjälp för att kunna genomföra ett bostadsköp är det många som inte vet hur en högre ränta skulle påverka den egna ekonomin. Var tionde person svarar ”Jag vet inte hur det på verkar mig”.

Unga har minst marginaler. 23 procent under 35 år svarar att de blir tvungna att sänka sin levnadsstandard om räntan stiger med tre procentenheter. 23 procent svarar att de får dra ner på semester och nöjen.

– Unga är mer utsatta. De har ofta lägre inkomst och större bolån eftersom bostadspriserna stigit så mycket de sista tio-femton åren, säger Maria Malmqvist.

Vad gör du om boräntan stiger med tre procentenheter?

Stockholmarna kan tänka sig att sälja och flytta till hyresrätt – om det varit möjligt
63 procent av de som äger sitt boende är nöjda med sin situation. Av de som bor i hyresrätt är bara tre procent nöjda.

I Stockholm är andelen som äger en bostadsrätt högst. Samtidigt är andelen som säger att de kan tänka sig att sälja sin bostad för att flytta till en hyresrätt istället högst. 12 procent kan tänka sig att sälja för att hyra istället, men uppger att det tyvärr är omöjligt att få ett kontrakt.

Bilaga: Rapport "Bo & Låna SBAB Bank - TNS Sifo"

Maria Malmqvist, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-44 78 81, maria.malmqvist@sbab.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank