Överraskande stor efterfrågan på kort bindningstid i maj

I maj var andelen nytecknade bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader oförändrad från april på 74 procent. Den trendmässiga nedgången i andelen bolån med den kortaste bindningstiden sedan november 2009 verkar ha brutits. Det visar SBAB Bank:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

I maj var andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader oförändrad på 74 procent efter den kraftiga ökningen med 6 procentenheter i april. Andelen bolån med bindningstider på 1-4 år minskade marginellt från 24 procent i april till 23 procent i maj medan andelen bolån med bindningstider på 5-10 år var oförändrad på 2 procent.

Den trendmässiga nedgången i andelen bolån med den kortaste bindningstiden, från toppen på 92 procent i november 2009 till 68 procent i mars i år, verkar ha brutits. Allt högre tremånaders boränta i kombination med sänkningar av boräntorna med bindningstider på 2 och 5 år talar annars för att efterfrågan på längre bindningstider borde ha ökat.

– Låntagarnas överraskande stora efterfrågan på den kortaste bindningstiden kan avspegla förväntningar om en svagare konjunktur framöver. Försvagas konjunkturen så får Riksbanken slå av på takten i höjningarna av styrräntan och lägre långräntor kan öppna för bättre tillfällen än i maj att välja längre bindningstider, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB Bank.

Andelen bolån med olika bindningstider för SBAB Bank:s nyutlåning till privatkunder

Det regionala mönstret är att låntagare i Stor-Stockholm blir allt försiktigare jämfört med andra låntagare när det gäller ränterisk. Hittills i år ligger den genomsnittliga andelen för den kortaste bindningstiden på 3 månader på 70 procent i Stor-Stockholm. I Öresundsregionen är motsvarande andel 75 procent, i Stor-Göteborg 73 procent och i övriga landet 71 procent.

– Det är möjligt att de högre prisnivåerna på bostäder i Stockholm än i de andra storstäderna och i övriga landet bidrar till att stockholmarna är försiktigare och väljer längre bindningstider på bolånen, säger Tomas Pousette.

Andelen bolån med 3 månaders bindningstid i olika regioner för SBAB Bank:s nyutlåning till privatkunder

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2009 2010 mar-11 apr-11 maj-11
3 månader 89 79 68 74 74
1-4 år 9 18 28 24 23
5-10 år 1 3 4 2 2
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Tomas Pousette, Chefsekonom SBAB Bank

Tel: 08-614 43 88, Mobil: 0708-92 26 63, tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank

Tel: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se