SBAB ändrar boräntorna

SBAB ändrar boräntorna Bolåneföretaget SBAB sänker från och med idag de bundna boräntorna med upp till 0,15 procentenheter. 3-månadersräntan och 1-åringen lämnas oförändrade. Ränteändringen gäller också för SBAB:s samarbetspartners Ikanobanken, ICA Banken AB och SalusAnsvar Bank. -Långa marknadsräntor har gått ner under sommaren. Sysselsättningsstatistiken från USA i fredags var en stor besvikelse och långa räntor föll ytterligare både internationellt och i Sverige. SBAB:s sänkning av de fasta boräntorna är en anpassning till det, säger SBAB:s chefsekonom Barbro Wickman-Parak. Bindningstid Villa Fritidshus och Förändring bostadsrätter Rörlig (3-mån) 3,10 % 3,10 % Oförändrad 1 år 3,35 % 3,35 % Oförändrad 2 år 3,70 % 3,70 % -0,10 % 3 år 4,20 % 4,20 % -0,10 % 4 år 4,65 % 4,65 % -0,10 % 5 år 4,80 % 4,80 % -0,15 % 7 år 5,30 % 5,30 % -0,15 % 10 år 5,70 % 5,70 % -0,15 % För mer information, kontakta: Annelise Jansson, informationschef SBAB, på 08-614 43 55, 070- 637 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se Barbro Wickman-Parak, Chefsekonom, på 08-614 38 88, 0733-60 45 78 eller barbro.wickman-parak@sbab.se Tomas Pousette, ekonom, på 08-614 4388, 0708-922 663 eller tomas.pousette@sbab.se För mer information om bolån, se www.sbab.se eller ring 020-45 30 00 SBAB:s policy är att förändringarna i utlåningsräntorna nära ska följa utvecklingen i marknadsräntorna. I skeden av snabba förändringar i marknadsräntorna blir också SBAB:s ändringar av utlåningsräntorna frekventa. Syftet med SBAB:s policy är att kunderna vid varje givet tillfälle ska erbjudas en utlåningsränta som nära ansluter till SBAB:s faktiska upplåningskostnader på marknaden. SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 10.000 kunder och en marknadsandel om 18,1 procent på företagsmarknaden och 241.000 kunder och en marknadsandel om 7,8 procent på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 55 procent av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/11/20040811BIT20040/wkr0019.pdf