SBAB är en av Sveriges bästa arbetsplatser

SBAB har placerat sig i topplistan över Sveriges bästa arbetsplatser. När den globala organisationen Great Place to Work i måndags presenterade sin årliga ranking landade SBAB på åttonde plats i listan över de bästa svenska arbetsplatserna att arbeta på.

Årets ranking för Sveriges Bästa Arbetsplatser, som bygger på undersökningar bland såväl ledning som medarbetare, är klar och totalt har ca 46 000 medarbetare deltagit. SBAB är ny på listan för i år och etablerade sig direkt på en topp 10-placering.

– Alla vi 600 medarbetare har tillsammans gjort SBAB till en fantastisk arbetsplats. Det ska vi vara otroligt stolta över. I år kom vi på åttonde plats bland stora företag i Sverige. Nu höjer vi ribban. Vi ska vinna, säger Carina Eriksson, HR-chef på SBAB.

Något som årets undersökning tydligt visade är att företagen på topplaceringarna arbetat hårt med att integrera sin värdegrund i den dagliga verksamheten. Man vill också visa hur sitt företags arbete haft ett högre syfte, som att visa hur man bidrar till samhällsutvecklingen.

– Vi har de senaste tre åren jobbat målmedvetet och envist mot ett av våra absolut viktigaste mål – att vara ett fantastiskt värderingsdrivet företag att jobba på. Och vi är på väg att lyckas. Att SBAB nu är med på listan över Sveriges bästa arbetsplatser bevisar detta. Det här är helt fantastiskt och det är en av våra största framgångar under min tid på SBAB, säger Klas Danielsson, vd på SBAB.

Fakta

Great Place to Work® är ett undersöknings- och konsultföretag med huvudkontor i USA och med dotterbolag världen över. Årligen delar organisationen ut kvalitetsutmärkelsen ”Sveriges Bästa Arbetsplatser” som baseras på olika organisationers resultat i medarbetarundersökningen Trust Index© och kulturprofilen Culture Audit©.

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 530. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.