SBAB sänker bolåneräntor

Från och med tisdagen den 15 januari sänker SBAB listräntorna för bolån med 4, 5, 7 och 10 års bindningstid med upp till 0,26 procentenheter. Listräntorna för bolån med övriga bindningstider lämnas oförändrade.

Marknadsräntorna med längre löptider har den senaste tiden sjunkit och därmed har SBAB:s upplåningskostnader också sjunkit. Detta har skapat utrymme för att sänka bolåneräntorna med längre bindningstider. SBAB sänker därför listräntorna för bolån med 4-års, 5-års, 7-års och 10-års bindningstid med 0,12–0,26 procentenheter.

”Det är mycket glädjande att vi kan sänka bolåneräntorna. Vår ambition är att vara transparenta och i vår räntesättning för bolån visa följsamhet mot marknadsräntornas utveckling och vår upplåningskostnad,” säger Klas Danielsson VD på SBAB.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor samt genomsnittsräntor för december, för bolån. Listräntorna gäller även för bolån förmedlade via SBAB:s samarbetspartners ICA Banken och Sparbanken Syd.

Bindningstid  Förändring
(procentenheter)
Listränta (%) Genomsnittsränta,
december (%)
3 månader Oförändrad 1.74 1.36
1 år Oförändrad 1.74 1.37
2 år         Oförändrad 1.84 1.58
3 år Oförändrad 1.89 1.77
4 år -0.12 1.99 1.94
5 år                  -0.12 2.19 2.17
7 år -0.26 2.49 2.55
10 år -0.25 2.99 3.13

I SBAB:s modell för räntesättning avgör bostadens belåningsgrad och lånets storlek vilken bolåneränta som erbjuds. Om bostaden är energieffektiv blir bolåneräntan ännu lägre genom att för Energiklass A, B eller C erbjuds ränterabatt om 0,10 procent för A och B samt 0,05 procent för C. Bolånet blir då ett Grönt bolån.

SBAB:s kunder kan enkelt räkna ut vilken ränta de erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl eller genom att kontakta kundservice på telefon 0771-45 30 00.

För mer information, kontakta gärna:
Erik Wennergren, presskontakt, SBAB
E-post: erik.wennergren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 255 000, cirka 300 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 630. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.