SBAB utsedd till "Årets friskaste företag" i tävlingsklassen 151 - 300 anställda SBAB har under år 2001 gjort en kraftfull satsning på friskvård. Detta har resulterat i att SBABs privatmarknadsenhet i Karlstad har utsetts till vinnare av utmärkelsen Årets Friskaste Företag i tävlingsklassen 151 - 300 anställda. Under år 2001 har hundratals företag i Sverige startat ett hälsodiplomeringsarbete i syfte att stärka medarbetarna och därmed företaget. Utmärkelsen Årets Friskaste Företag är ett bevis på att företaget bedriver ett strategiskt hälsoarbete med fokus på fysisk aktivitet. Första upplagan i tävlingen är nu avgjord och fyra företag har utsetts till vinnare i lika många klasser. SBAB Privatmarknad blev vinnare av tävlingsklassen 151 - 300 anställda. SBABs arbetsgrupp för hälsodiplomeringen har under året arbetat med ett nomineringsunderlag för att kunna delta i tävlingen om "Årets friskaste företag 2001". Bakom tävlingen står bland annat Korpen och tidningen Dagens Industri. - I förra veckan fick vi det glädjande beskedet att SBAB är ett av fyra nominerade företag till "Årets friskaste företag, säger Peter Gertman, chef för Privatmarknad och vice VD i SBAB. Vi tycker att det är viktigt att fokusera på medarbetarnas hälsa och den här arbetsmetoden ger oss möjlighet att på ett konkret sätt fokusera på hälsoarbetet. Vi har vunnit tävlingsklassen för 151 - 300 anställda och det är fantastiskt roligt! Segrare i klassen 151 - 300 anställda SBAB deltog i fyra olika tävlingsklasser där en segrare per klass utses samt en totalsegrare. En jury har nominerat utifrån följande tre olika perspektiv: grundperspektiv, attitydperspektiv och genomförandeperspektiv. SBAB utsågs till segrare i klassen 151 -300 anställda. - Jag är mycket glad över SBABs framgångar med friskvårdssatsningen, säger Christer Malm, VD i SBAB. I framtiden har sannolikt en hälsodiplomerad arbetsplats ett stort attraktionsvärde både för medarbetare och i marknaden. Jag är övertygad om att friskvård lönar sig och att fysisk aktivitet och mental stimulans går hand i hand med goda prestationer! Nu kommer vi att gå vidare med det offensiva friskvårdsarbetet. Bakgrunden till satsningen Det hela började med regeringens initiativet till kampanjen "Sätt Sverige i rörelse". I Värmlands-regionen - där också SBAB Privatmarknad har sin verksamhet - har man arbetat med utgångspunkt från fyra områden: förskola/skola, arbetsplatsen, hälso- och sjukvård samt fritid. Folkhälsoinstitutet, Cancerfonden och Korpen har sedan utifrån detta ingått ett samarbete vid namn "Sätt företaget i rörelse". Intresset från både stora som små företag har varit stort. För ytterligare information, kontakta Annelise Jansson, informationschef SBAB tel 08-614 43 55, mobil 070- 637 12 72 Peter Gertman, chef enheten Privatmarknad och vice VD i SBAB tel 08-614 43 15, mobil 070-8 76 13 33 Ytterligare information finns också på www.sbab.se SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 137.000 hushåll som kunder och en marknadsandel om 7,2% på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 60% av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT01170/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT01170/bit0003.pdf