SBAB värdepapperiserar privatmarknadslån, SRM Investment No 2 Limited

SBAB värdepapperiserar privatmarknadslån, SRM Investment No 2 Limited SBAB genomför ytterligare en värdepapperisering innehållande privatmarknadslån motsvarande Euro 1 miljard. Likviddagen för transaktionen är planerad den 9 november 2001. Merrill Lynch International har agerat Lead Manager och rådgivare för transaktionen, SRM Investment No 2 Limited. SRM Investment No. 2 Limited, är den andra transaktionen gjord under SRM Investment securitisation programme och innehåller 50 % villalån och 50 % bostadsrättslån. Det är första gången som bostadsrättslån värdepapperiseras i Sverige, vilket gör att SBAB öppnar upp nya möjligheter för finansiering av bostäder. Transaktionen är främst riktad till amerikanska och europeiska investerare, vilket leder till att SBABs investerarbas ytterligare breddas. All löpande information till investerare, såsom statistik kring portföljens utveckling, kommer att tillhandahållas via en speciellt utvecklad website; www.srminv.com. Ratinginstituten S & P´s och Moody´s har åsatt transaktionen följande rating; 96,25 %, AAA/Aaa; 3 %, A/A2 samt 0,75 % BBB/Baa2. Den vägda löptiden förväntas bli ca 4,5 år. För mer information, kontakta: Göran Laurén, Finansdirektör SBAB, tel; 08-614 38 40 eller mobil; 0708- 76 57 16 Mail; goran.lauren@sbab.se. Johan Franzén, stf Finansdirektör SBAB, tel; 08-614 43 25 eller mobil; 0708-13 03 38. Mail; johan.franzen@sbab.se. Waleed El-amir, vice President Merrill Lynch Dept Capital Markets, tel; +44 207 995 0835. Mail; waleed_el-amir@ml.com. Pressreleasen återfinns även på www.sbab.se. SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 137.000 hushåll som kunder och en marknadsandel om 7,2% på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 60% av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT00670/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT00670/bit0001.pdf