Stabil andel väljer rörlig ränta

Oktober månads bindningstider pekar mot att låntagarna fortsatt tror på låga räntor och den största andelen bolånekunder väljer fortfarande tremånaders bindningstid. Detta visar SBAB:s månadsstatistik över utlåningen till privatpersoner.

Under oktober, precis som föregående månad, valde 77 procent av bolåntagarna tremånadersräntan, som är kortast möjliga räntebindningstid och därför brukar kallas rörlig ränta, för sina nytecknade bolån hos SBAB. Andelarna som valde medellånga och långa räntebindningstider på mellan 1–4 år respektive 5–10 år är även de oförändrade (22 procent respektive 1 procent).

-        Bolåntagarna verkar avvakta och vill se tydligare tecken på att räntan är på väg upp innan de agerar och tar steget att binda räntan. Fokus i debatten har också på sistone varit mer på oron på bostadsmarknaden än på räntemarknaden, vilket kan påverka människors beslut, säger Emma Persson, Boendeekonom SBAB.

Andelen nya bolån med 1–3 månaders, 1–4 års och 5–10 års räntebindningstid samt genomsnitt 2008–2017

Genomsnittlig räntebindningstid kortare än normalt
Ett mått på hur stor ränterisk bolåntagarna tar är att titta på utvecklingen för den genomsnittliga räntebindningstiden genom åren. Ju lägre räntebindningstiden är, desto snabbare påverkas bolåntagarnas boendeekonomi av en ränteändring. Det historiska genomsnittet ligger på 14 månader, men är nu nere på 8 månader.

-        Det verkar inte finnas något intresse, än så länge, för nya bolåntagare att skydda sig mot stigande räntor. Frågan är om så många verkligen har marginaler för stigande boendekostnader eller om de förstår vilka konsekvenser en räntehöjning får för privatekonomin, säger Emma Persson.

Genomsnittlig räntebindningstid i månader för nya bolån samt genomsnitt 2008–2017

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Emma Persson, Boendeekonom SBAB, telefon: 0761-09 27 30, emma.persson@sbab.se
Karin Hellgren, Informationschef SBAB, telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se