Svår terminologi och utbredd okunskap vid bostadsrättsköpet

SBAB har sammanställt svaren från närmare 500 personer boende i bostadsrätt i en undersökning om bostadsrätter. En av frågorna var om man studerat föreningens årsredovisning innan ett köp och om man förstår olika termer. Terminologin är svår, 52 procent vet till exempel inte vad andelstal är.

Att köpa bostadsrätt är en stor affär för de flesta hushåll och det är mycket man måste hålla reda på innan affären blir klar. En sak man bör kolla upp är ekonomin i den bostadsrättsförening man ämnar bli en del av. Men det är ibland lättare sagt än gjort.

-        Vi måste utgå från att människor vill ta till sig information innan de köper bostadsrätt, men när de läser årsredovisningen fastnar de ändå för att den upplevs som svår. Man kan ställa sig frågan om det verkligen ska vara så att man måste gå en årsredovisningsutbildning innan ett bostadsrättsköp eller om problemet kan mildras av mer pedagogiska och lättfattliga årsredovisningar, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

Undersökningen visade bland annat att mindre än hälften av de svarande visste vad en lägenhets andelsantal i föreningen innebär och att var femte svensk inte vet vad en teknisk underhållsplan är för något.

Undersökningsresultat
Vet du vad din lägenhets andelstal i föreningen betyder?
48 procent svarade rätt, 52 procent svarade fel eller att de inte visste.
Vet du vad tomträttsavgäld betyder?
70 procent svarade rätt, 30 procent svarade fel, eller att de inte visste.
Vet du vad teknisk underhållsplan betyder?
82 procent svarade rätt, 18 procent svarade fel eller att de inte visste.
Vet du vad överlåtelseavgift betyder?
82 procent svarade rätt, 18 procent svarade fel, eller att de inte visste.

Att vara väl förberedd inför ett lägenhetsköp kan vara avgörande för att inte göra en dålig affär. Föreningens ekonomi påverkar din månadsavgift. Det är viktigt att man tar sig tiden att sätta sig in i föreningens ekonomi innan man fullbordar ett köp.

SBAB:s boendeekonom Claudia Wörmanns tre tips inför att läsa en årsredovisning

• Först och främst ska du sluta tycka att det är pinsamt att inte förstå. Glöm inte bort att det är svårt för alla i början.
  • Be om hjälp. Vem vet, kanske har du en årsredovisningsexpert i din närhet. Någon kanske är van i sin yrkesroll, eller kan ha gjort ett antal bostadsrättsaffärer tidigare och har därför en större kunskap.
  • Sök på nätet. Det finns information online om vad som är viktigt att titta på, vad det betyder och hur det kan påverka din boendekostnad. Börja med att läsa där, helst innan du går på visning så får du en bättre grund att stå på.

Om undersökningen

Undersökningen skickades ut via mail som en webbenkät 2017-07-04 med en påminnelse 2017-07-07. Antalet svar är 493.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 335 000 och antalet medarbetare till cirka 500. SBAB har Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014, 2015 och 2016, enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.

Citat

Claudia Wörmann